--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, September 05, 2004


پایانی خونین بر گروگانگیری در روسیه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آليوس ماکسيموس

چهارشنبه صبح در روز شروع مدارس در روسیه کودکان و والدینشان برای جشن شروع سال تحصیلی گرد هم آمده بودند که گروهی مسلح به سلاح‌‌های سنگین وارد مدرسه شدند و تمام افراد درون مدرسه (حدود 1500 نفر که در ابتدا 300-400 نفر اعلام شده بود) را گروگان گرفتند. درخواست آنها خروج نیروهای روسیه از خاک چچن بود. در طول گروگانگیری؛ گروگانگیران از دادن غذا و آب به گروگان‌‌ها که اکثر آنها را کودکان تشکیل می‌دادند خودداری می‌کردند. نیروهای روسی با توجه به تهدید گروگانگیران مبنی بر کشتن 50 کودک به ازای کشته شدن هر گروگانگیر از درگيرى خوددارى کردند. پس از انفجاری اتفاقی در سالن ورزشی در صبح جمعه،گروهی از گروگان‌ها قصد فرار داشتند که گروگانگیران از پشت به روی آنها آتش گشودند؛ و نیروهای ویژه با آنها درگیر شدند.
بالاخره با درگیری نیروهای روسی و گروگانگیران ماجرای گروگانگیری خاتمه یافت. گروگان‌ها به حالت نیمه برهنه (که به علت گرمای داخل مدرسه بود) خارج شدند. متاسفانه در این درگیری 323 نفر از گروگان‌ها (شامل 155 کودک)؛ تمام گروگانگیران و 10 نفر از نیروهای پلیس روسیه کشته شدند (البته در لحظه نوشتن این متن هنوز شمارش تلفات ادامه دارد)؛ تعداد زخمی‌های این ماجرا نیز به 700 نفر می‌رسد. گروگانگیران؛ وابسته به جدایی طلبان چچن بودند و در بین آنها حداقل 10 نفر ماهیت عرب داشتند.
موضوع تروریسم واقعا به مشکلی جهانی تبدیل شده؛ به شکلی که تروریست‌های چچن متحدانی از کشورهای عرب دارند و در عملیات از همفکری و همکاری و احتمالا از ساپورت مالی نیروهای وابسته به القاعده استفاده کردند. انتقادها از دولت روسیه و ولادیمیر پوتین بعد از سه حمله تروریستی در کمتر از یک هفته رو به افزایش است و خیلی از مردم روسیه فکر می‌کنند که دولت اقدامات کافی برای مقابله با تروریسم صورت نمی‌دهد.
دیدن گزارش‌های تکان دهنده‌ای که شبکه سی‌ان‌ان از این ماجرا نشان داد مرا بالاخره بر ‌آن داشت که این سطور را بنویسم. راستی چرا هدف بیشتر گروههای تروریست وابسته به القاعده؛ (یا حتی ترورهایی که در اسراییل صورت می‌گیرد) مردم عادی است (که البته در بدترین حالت اینبار کودکان هدف این حمله بودند)؟ چرا برای اعتراض به قانونی در فرانسه خبرنگاران فرانسوی توسط مسلمانان گروگان گرفته می‌شوند؟

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى