--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, September 28, 2004


اثرات افزايش قيمت نفت
_______________
آرمين راد

قيمت نفت در طول تاريخ هيچ‌گاه به 50 دلار نرسيده بود. اين شوکى که به جامعه‌ى جهانى وارد شده است هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت اثراتى بر اقتصاد محلی و جهانی خواهد گذاشت. من آن قدر در اين زمينه تخصص ندارم که تحليل جامعى را از اين اثرات ارائه کنم، اما جملات زير به نظرم قابل طرح است:
- رشد اقتصادی کشورهای پيش‌رفته به علت وابستگى بيش‌تر به منابع انرژى و واردکننده بودن نفت کاهش می‌يابد و اين باعث افزايش بى‌کاران خواهد شد.
- کشورهاى صادرکننده‌ى نفت در کوتاه مدت دلارهای نفتی فراوانی را به جيب خواهند زد. از آن جايى که اين کشورها عمدتا از کشورهاى درحال‌توسعه هستند و برنامه‌ریزی دقیق به علت عدم ثبات سياسى، اقتصادى و اجتماعى ممکن نيست نخواهند توانست از اين درآمد در جهت سرمايه‌گذارى‌هاى پايه‌اى استفاده کنند. ضمنا قسمتى از درآمدشان صرف جبران افزايش قيمت کالاها در بازارهاى جهانى مى‌شود.
- رشد اقتصادى دنيا کم خواهد شد و اين در دراز مدت به ضرر همه خواهد بود والبته ممکن است تا حدودی رشد مهاجرت به کشورهای توسعه‌يافته را بکاهد.
- افزايش ارزش ارز کشورهاى درحال‌توسعه در مقابل دلار تمايل به افزايش واردات را افزايش و قدرت صادرکنندگان کالا در بازارهای جهانی را کاهش خواهد داد.
- اين وضعيت نمى‌تواند براى مدت طولانى ادامه داشته باشد. بدون شک آمریکا برای رفع مشکل اقدام خواهد کرد و اين اقدامات از فشار بر اوپک برای افزايش توليد تا تمهيداتى براى کاهش تنش‌ها در مناطق جنگى و يا خروج نيروها را شامل خواهد شد. اگر آمريکا از اين کارها سرباز زند تمام دنيا مجبور است تاوانش را پس بدهد.
- براي كاهش قيمت نفت تمركز بر عراق، نيجريه و روسيه لازم است. ظرف روزهاي آينده علاوه بر راي‎زني‏هاي سياسي پشت و روي پرده، شاهد افزايش قابل‎ملاحظه‎ي اخبار در مورد اين سه (به خصوص دو تاي آخر) و مسايلي مثل اعتصاب و افزايش قيمت بنزين در نيجريه خواهيم بود.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى