--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, September 21, 2004


مرجع جديدي براي مشروعيت
به بهانه سخن رانى جديد آيت الله خامنه‏اى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

آيت الله خامنه‏اي، ميزان جديدي براي مشروعيت مسؤولين تعريف كرده است. در اين تعريف شرايط ذكر شده در قانون اساسي و ميزان كارآمدي به عنوان ميزان مشروعيت ارائه شده است. كمي تامل در برخي متون اسلامي ممكن است واقعا اين نكته را به ذهن متبادر كند كه جز اين هم نيست. شايد اگر اكثريت مردم صلاح خود را نفهمند بايد حاكمي را به زور هم كه شده بر آنان مستولي كرد و آن حاكم اگر با تمام وجود تلاش كند به مردم خدمت كند هيچ مشكلي در مشروعيت حاكم وجود ندارد. ايرادات زير بر اين نظريه وارد است:
1) مولا علي با توجه به تاكيدات صريح پيامبر مبني بر ولايت و خلافت ايشان قبول خلافت را به حضور جمع مربوط مي‎كند. (لو لا حضور الحاضر ...) اگر حضور مردم مبناي قبول خلافت مولا علي (ع) است چرا مسؤولين جمهوري اسلامي بايد از اين امر مستثني باشند؟
2) با توجه به تاكيد آيت الله خامنه‎اي بر مساله‎ي مهم فيدبك و تصحيح و به‏بود مستمر در سيستم‏ها مشخص نيست كه اگر مردم اجازه‎ي انتقاد و اظهار نظر نداشته باشند اين فيدبك چگونه عملي مي‎شود؟ چرا با راه‎كارهاي تعبيه شده در سيستم‏هاي انساني براي اين امر كه همان مطبوعات و آزادي قلم و بيان است به شدت برخورد مي‎شود؟
3) چه تضميني بر صحت اصول ثابت و تغييرناپذيري كه آيت‎الله خامنه‏اي به آن اشاره مي‎كند و تجديدنظر در آن را غيرممكن مي‎داند وجود دارد و به عبارت ديگر وقتي در بسياري از موارد حتي علماي حوزه نيز در آن موارد اتفاق نظر ندارند چگونه مي‎توان حكم بر ثابت بودن برخي اصول داد؟ ضمنا وقتي اين اصول بهانه‏ي اعمال ظلم بر خلق مي‏شود، چگونه مي‎توان انتظار داشت تقدس اين اصول حفظ شود و اصل فيدبك در اين موارد چگونه مي‎تواند بدون ايجاد خطر جاني و مالي اعمال شود؟
4) با توجه به اين كه ميزان قديم‎ترها راي ملت بود ايشان بايد صراحتا نظر خود را در مورد راي ملت بيان كنند. بازي‎هايي كه اين روزها براي دل‎سرد كردن مردم انجام مي‎شود نشان مي‏دهد كه صندوق راي كاركرد خود را از دست داده و فقط و فقط به سمبلي براي ادعاي وجود دموكراسي در جمهوري اسلامي تبديل شده است. اگر ميزان راي ملت نيست چرا صراحتا اين موضوع بيان نمي‎شود و چرا همه جا مخالفت با بيانات آيت‏الله خميني در حكم ضدولايت فقيه است و اين جا مخالفت البته هيچ مشكلي ندارد.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى