مرجع جديدي براي مشروعيت
به بهانه سخن رانى جديد آيت الله خامنهاى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك
آيت الله خامنهاي، ميزان جديدي براي مشروعيت مسؤولين تعريف كرده است. در اين تعريف شرايط ذكر شده در قانون اساسي و ميزان كارآمدي به عنوان ميزان مشروعيت ارائه شده است. كمي تامل در برخي متون اسلامي ممكن است واقعا اين نكته را به ذهن متبادر كند كه جز اين هم نيست. شايد اگر اكثريت مردم صلاح خود را نفهمند بايد حاكمي را به زور هم كه شده بر آنان مستولي كرد و آن حاكم اگر با تمام وجود تلاش كند به مردم خدمت كند هيچ مشكلي در مشروعيت حاكم وجود ندارد. ايرادات زير بر اين نظريه وارد است:
1) مولا علي با توجه به تاكيدات صريح پيامبر مبني بر ولايت و خلافت ايشان قبول خلافت را به حضور جمع مربوط ميكند. (لو لا حضور الحاضر ...) اگر حضور مردم مبناي قبول خلافت مولا علي (ع) است چرا مسؤولين جمهوري اسلامي بايد از اين امر مستثني باشند؟
2) با توجه به تاكيد آيت الله خامنهاي بر مسالهي مهم فيدبك و تصحيح و بهبود مستمر در سيستمها مشخص نيست كه اگر مردم اجازهي انتقاد و اظهار نظر نداشته باشند اين فيدبك چگونه عملي ميشود؟ چرا با راهكارهاي تعبيه شده در سيستمهاي انساني براي اين امر كه همان مطبوعات و آزادي قلم و بيان است به شدت برخورد ميشود؟
3) چه تضميني بر صحت اصول ثابت و تغييرناپذيري كه آيتالله خامنهاي به آن اشاره ميكند و تجديدنظر در آن را غيرممكن ميداند وجود دارد و به عبارت ديگر وقتي در بسياري از موارد حتي علماي حوزه نيز در آن موارد اتفاق نظر ندارند چگونه ميتوان حكم بر ثابت بودن برخي اصول داد؟ ضمنا وقتي اين اصول بهانهي اعمال ظلم بر خلق ميشود، چگونه ميتوان انتظار داشت تقدس اين اصول حفظ شود و اصل فيدبك در اين موارد چگونه ميتواند بدون ايجاد خطر جاني و مالي اعمال شود؟
4) با توجه به اين كه ميزان قديمترها راي ملت بود ايشان بايد صراحتا نظر خود را در مورد راي ملت بيان كنند. بازيهايي كه اين روزها براي دلسرد كردن مردم انجام ميشود نشان ميدهد كه صندوق راي كاركرد خود را از دست داده و فقط و فقط به سمبلي براي ادعاي وجود دموكراسي در جمهوري اسلامي تبديل شده است. اگر ميزان راي ملت نيست چرا صراحتا اين موضوع بيان نميشود و چرا همه جا مخالفت با بيانات آيتالله خميني در حكم ضدولايت فقيه است و اين جا مخالفت البته هيچ مشكلي ندارد.