--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Wednesday, September 22, 2004


از بسيج چه مي‎دانيم؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

وقتي صحبت از بسيج مي‎شود، عده‎اي از ما موجودات ريشويي را مجسم مي‎كنيم كه جز فضولي در كار ديگران و عربده‎كشي و خشونت و مزاحمت و خراب كردن عيش ديگران كاري بلد نيستد. برخي از ما فكر مي‎كنيم كه بسيجي معصوم است و لابد دور سرش هاله‏اي از نور است و پس هر چه مي‎گويد عين كلام خداست و جز به راه حق گام برنمي‎دارد. شايد برخي تصورات معتدل‎تري هم از بسيج داشته باشيم اما وقتي تفاوت ديدگاه‏ها تا اين حد زياد است بد نيست كمي تامل كنيم كه بسيج چه معني دارد و بسيجي چيست؟
فكر مي‎كنم به‎تر است از فرهنگ معين شروع كنيم:
بسيج: (1) اسباب، وسايل (2) سلاح، ساز جنگ (3) رخت سفر (4) آماده‎ي سفر شدن (5) آماده ساختن نيروي نظامي
و اما بسيج در جامعه‏ي امروز به نيرويي نظامي اطلاق مي‎شود كه از نظر سازماني تحت نظارت سپاه پاسداران قرار دارد. پس هر آن كس كه كارت عضويت بسيج داشته باشد متعلق به اين نيرو است و لاجرم بسيجي محسوب مي‏شود.
وقتي صحبت از آرمان‎گرايي به ميان مي‎آيد و اين آرمان‏گرايي با ايدئولوژي هم‏راه مي‎شود، بقيه‎ي راه از عبور كردن از پل صراط هم دشوارتر مي‎شود. پس پاي قدرت كه به اين قضيه كشيده شود، فاتحه‏ي همه چيز در چشم به هم زدني خوانده مي‎شود و اين اتفاقي است كه در مورد بخشي از بسيجيان افتاده است. عده‎اي كه قدرت فاسدشان كرده و عده‏اي كه از ابتدا به هواي قدرت به اين خمره افتاده‎اند. اما اين بي‎انصافي است كه چشم بر آرمان بسيج و بسيجي ببنديم و همه چيز را از ديد همين عده كه گفتم منحرف‎اند ببينيم. بسيجي واقعي آن كسي است كه خود از درد اين منحرفان نا‏آرام است و چنين افرادي هنوز هم وجود دارند.
من خود ديرگاهي با چنين انسان‏هايي محشور بوده‏ام. كساني كه درد انسان بودن را درك مي‎كنند و حاضر نيستند وجدانشان را به قدرت بفروشند. براي اينان مال و جان و ناموس مردم محترم است و انداختن رعب و وحشت در دل خلق را نشانه‏ي پستي و نه برتري مي‎دانند. گو اين ‏كه از نظر سياسي با هم اختلاف نظر هم داشته باشيم و يا نداشته باشيم.
آيت‎الله خامنه‏اي در يكي از سخن‏راني‎هايش از بسيجي‏ها صحبت مي‏كرد كه هر كس كه در گوشه‏اي از اين مملكت با اخلاص دارد به خلق خدمت مي‏كند بسيجي است. من تعريفي به‏تر از اين براي بسيجي سراغ ندارم. چه خوب است ايشان كه ان‏شاءالله به آن چه مي‎گويند ايمان دارند آنان را كه عربده مي‏كشند و از اسلام هيچ چيز نياموخته‏اند جز دش‏نام و زور و از محبت بويي نبرده‏اند را رسوا كنند و نام بسيجي را از اينان بردارند. مگر نه اين است كه ايشان فرمانده‎ي كل قوايند و اين روزها سعيدهاي بسياري از انواع عسكر و امامي خود را بسيجي مي‏نامند و ايشان را امام خود؟!
فكر مي‏كنم يك بار ديگر بايد تيتر مطلب را تكرار كنم:
- از بسيج چه مي‎دانيم؟
- هيچ!


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى