--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, September 25, 2004


برگ برنده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حسام آزاد

پرونده هسته ای ایران برای هر دو طرف پیچیده شده است. با کمی دقت در رفتار اتحادیه اروپا و امریکا این نکته به نظر می رسد که آنها تمایل بیشتری دارند قضیه را با کد خدا منشی حل کنند. با بررسی راه‌حل‌های احتمالی این قضیه حتی به نظر می آید که برگ برنده در دست ایران است.
تحریم اقتصادی:
بالا بودن قیمت نفت در بازارهای جهانی حذف یک کشور دیگر را از چرخه تولید و فروش نفت غیر ممکن می کند. نکته قابل توجه دیگر این است که اگر ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد، تحریم کردن ایران از این قضیه جلوگیری نمی کند. تا هم اکنون هم ایران امکانات مورد نیاز خود را با واسطه و دست دوم خریداری کرده است. وجود بازار سیاه و دلالانی که به دنبال سود بیشتر هستند عملا این تحریم ها را بی اثر خواهد کرد. حال اگر ایران به دنبال این امر نباشد، اعمال تحریم و احتمال برخورد شدیدتر ایران را وسوسه خواهد کرد که این قضیه را دنبال کند.
انهدام تاسیسات اتمی:
این امر فقط به کند شدن قضیه کمک خواهد کرد. اگر ایران واقعا به فناوری هسته ای دست پیدا کرده باشد، می تواند این کار را دوباره از سر بگیرد. نکته دیگر این است که لزومی ندارد این تاسیساتی که تا کنون مشخص شده تنها تاسیساتی باشند که ایران دارد.
جنگ :
هم به دلیل افزایش قیمت نفت و هم به دلیل این که سه کشور افغانستان، ایران و عراق به محل امنی برای تروریستها و کمربند مرگ دنیا خواهد شد غیر عاقلانه ترین تصمیم است. به علاوه لزومی ندارد که ایران را به راحتی عراق و افغانستان بشود تصاحب کرد.
با توجه به دلایل فوق اتحادیه اروپا و امریکا تمام سعی خود را خواهند کرد که قضیه به صورت یک قرارداد دوطرفه حل شود. اما مشکل این امر عدم اعتماد دو طرف به یکدیگر است و این که هیچ تضمین اجرایی برای آن مصور نیست.

برگ برنده دست ایران است و اگرکمی بازی بلد باشند شاید بشود امتیازات خوبی گرفت!!!

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى