--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Thursday, September 16, 2004


پيش‌بينى علمي آينده
ـــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

پيش‌بينى آينده از موضوعات جالبى است که اگر بتوان روشى را براى انجام دقيق آن يافت بسيار مورد علاقه است و کم‌تر کسى در دنيا هست که نخواهد بداند در آينده براى او و يا ديگران چه اتفاقى مى‌افتد.
جذابيت اين موضوع باعث شده که در همه جا يکى از مباحث مطرح و مهم باشد و حيطه‌ى علم نيز از اين قضيه مستثنى نيست. موضوعاتى مثل تخمين و پيش‌بينى از بحث‌هاى جالب و پيچيده‌اى است که در بسيارى از علوم کاربرد دارد و عمدتا بر اساس پايه‌هاى تقريبا مشابه رياضى در علوم مختلف انجام مى‌شود. نکته‌ى مهمى که در استفاده از اين روابط رياضى مطرح است اين است که اين فرمول‌ها و قوانين پيش‌بينى و تخمين فقط وقتى ارزش علمى پيدا مى‌کنند که يک متخصص آن رشته‌ى خاص که پيش‌بينى در آن رشته انجام مى‌شود اين فرمول‌ها را به مساله‌ى مورد نظر اعمال کند. مثلا تخمين وضعيت اقتصادى يک شرکت در آينده کار يک متخصص اقتصاد و يا يک استراتژيست است و البته اين فرد نيز بدون دارا بودن اطلاعاتى در زمينه‌ى کارى آن شرکت قادر به انجام پيش‌بينى آينده نيست. در ضمن اين شخص احتمال وقوع پيش‎بيني را هم بيان مي‎كند و به عبارت ديگر بيش‎تر پيش‎بيني‏ها قطعي نيست.
برخى پيش‌بينى‌ها زمان کوتاه و برخى ديگر زمان طولانى‌اى را پيش‌بينى مى‌کنند اما ارزش پيش‌بينى لزوما به طول اين زمان بستگى ندارد. مثلا يک سرباز در جنگ تن‌به‌تن اگر بتواند رفتار دشمن را در زمان‌هاى کوتاه پيش‌بينى کند خواهد توانست جان خود را نجات دهد. يا پيش‌بينى قيمت سهام چند شرکت خاص در بازار بورس در کوتاه مدت ارزش زيادى دارد و مى‌تواند ثروت زيادى را به هم‌راه داشته باشد.
بسيارى از پيش‌بينى‌ها بر اساس احساس انجام مى‌شود اما يک پيش‌بينى علمى بر اساس يک مدل مناسب از سيستم مورد مطالعه بنا نهاده شده است. مدل‎سازي عموما كار دشوار اما ممكني است و متاسفانه چنين مدل‌هايى در سيستم‌هاى انسانى يا وجود ندارند و يا اين که دقت پايينى دارند، اما همين مدل‌هاى نادقيق هم اگر درست استفاده شوند مى‌توانند پيش‌گويى‌هاى قابل ارزشى ارائه کنند.
اعلام يك پيش‎بيني در يک زمان مناسب و از طرف يک شخص مناسب و قدرت‌مند مى‌تواند تضمين کافى براى اجراي آن را به هم‏راه بياورد. مثلا پيش‌بينى مور که مديرعامل شرکت IBM بود باعث تشديد رشد سريع و نمايى الکترونيک گرديد. ضمنا شخصي كه توانايي پيش‎بيني آينده را داشته باشد ممكن است بتواند براي تغيير آينده از آن استفاده كند. به عبارت ديگر مي‎توان با استفاده از پيش‎بيني، سيستمي را به نحوي كنترل كرد كه به سمت حالت خاصي حركت كند. مثلا يك راننده و قتي در چند متري روبه‎روي خود با مانعي روبه‏رو مي‎شود پيش از برخورد به مانع مسير خود را تصحيح مي‎كند تا تصادف نكند.
در هر صورت نگاه سيستماتيك به عناصر و اجزاء مختلف اجتماع‏، صنعت، اقتصاد و حتي فرهنگ و تلاش در جهت پيش‎بيني آينده‏ي هر سيستمي مي‎تواند ابزاري قوي براي جلوگيري از وقوع اتفاقات ناگوار باشد. ابزاري كه در دنياي مديريت امروز بسيار استفاده مي‎شود و متاسفانه در ميان مديران كشور ما و به خصوص در مديريت كلان تا حدود زيادي ناشناخته است.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى