--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, October 24, 2004


گزارشی از فساد مالی در کشورهای جهان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آليوس ماکسيموس

سازمان شفافیت بین المللی روز 20 اکتبر (3 روز پیش) گزارشی از میزان فساد مالی در بین 145 کشور جهان منتشر کرد. در این لیست ايران با نمره ۲،۹ در كنار جمهورى دومينيكن و رومانى در رتبه 87 قرار گرفته.
106 کشور از مجموع 146 کشور نمره‌‌ای کمتر از 5 (از مجموع 10 امتیاز ممکن)، و 60 کشور نمره‌ای کمتر از 3 آوردند، که نشان دهنده فساد مالی گسترده در این کشورهاست؛ و البته ایران نیز در بین این 60 کشور اخیر است. بیشترین فساد مالی در کشورهای بنگلادش، هاییتی، نیجریه، چاد، میانمار، آذربایجان، و پاراگویه مشاهده شد که همگی نمره‌ای کمتر از 2 آوردند.
به گفته رییس سازمان شفافیت بین‌المللی؛ پیتر ایگن (Peter Eigen)» «آنطوری که مرجع فساد مالی 2004 نشان داد؛ کشورهای غنی از نفت؛ آنگولا، آذربایجان، چاد، اکوادور، اندونزی، ایران ، عراق، قزاقستان، لیبی، نیجریه، روسیه، سودان، ونزویلا و یمن همگی شاخص‌های بسیار پایینی دارند. در این کشورها سود قراردادهای نفتی به جیب مجری‌های غربی، واسطه‌ها و صاحب منصبان محلی می‌رود!»
«سازمان شفافیت بین‌المللی از دولت‌های غربی دعوت می‌کند که شرکت‌های نفتی خود را موظف به انتشار آنچه بعنوان دستمزد، حق امتیاز و هر پرداخت دیگری به دولت‌های میزبان آنها و به شرکت‌های نفتی محلی می‌کند. دسترسی به این اطلاعات حیاتی فرصت مخفی کردن بازپرداخت‌ها برای اطمینان از بردن مناقصه‌ها را که آفت صنعت در اقتصاد‌های پس از جنگ و در حال گذار است»
مرجع فساد مالی نمونه‌برداری شده از مجموعه‌ای از تحقیقات مختلف است که در آن اطلاعات شرکت‌های تجاری؛ تحلیل‌گرهای محلی و غیر محلی منظور شده است. اطلاعات امسال از 18 تحقیق سازمان شفافیت بین‌المللی در بین سالهای 2002 و 2004 که توسط 12 سازمان مختلف انجام شده است را در بر می‌گیرد.
کشورهایی با نمره بالاتر از 9 با سطح خیلی کمی از فساد مالی کشورهایی تقریبا ثروتمند هستند(فنلاند، نیوزیلند، دانمارک، ایسلند، سنگاپور، سوید و سوییس)؛ در حالیکه کشورهایی که در نیمه پایینی این لیست هستند کشورهای فقیر هستند که بیشترین نیاز را برای مبارزه با فساد مالی دارند.
البته این مرجع فقط شامل کشورهایی می‌شود که حداقل در 3 تحقیق این سازمان شرکت داده شده‌اند. در نتیجه بعضی کشورها (که بعضی جزو فاسدترین کشورها از نظر مالی هستند) در این لیست حضور ندارند.
اصل گزارش (بیشتر این نوشته ترجمه‌ای از آن است)

توضیح: پس از نگارش این مطلب متوجه شدم که صدای آلمان نیز گزارشی از این مطلب دارد که با باز نویسی مطلب از ارایه اطلاعات تکراری تا حد امکان خودداری شد! دوستان را به خواندن آن گزارش نیز دعوت می‌کنم.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى