--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Monday, October 04, 2004


به یاد اکبر گنجی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رامشاد ؛ "اکبر گنجی"

ضمن عرض سلام به همه دوستان نویسنده و خوانندگان محترم " فانوس" که از این پس من را نیز در هم اندیشی های خود حاضر خواهند یافت؛ اولین یادداشت خود را به اکبر گنجی عزیز تقدیم می کنم؛ شجاع ترین مرد جمهوری خواه ؛ که میداند برای رسیدن به هدف باید هزینه پرداخت و دیگران؛ الزامی برای رساندن ما به اهدافمان که ندارند ؛ هیچ؛ دهها مانع پدید می آورند تا از رسیدن به آنها باز مانیم! باور قلبی عمیق می خواهد تا نترسیم و عقب نکشیم؛ روان سالم می خواهد تا " فردیت" خود را باورکنیم وجرات داشتن نظرات خاص خود را داشته باشیم و "اعتماد به نفس" می خواهد تا دیدگاههایمان را ابراز کنیم. این ها که نوشتم اکبر گنجی داشت و خاتمی نداشت. برای همین است که گنجی سالها است در زندان است ( چندی پیش خواندم علیرغم آن که شدیدا از بیماری رنج میبرد ؛ برای آن که " حسرت یک آخ را بر دلشان بگذارد" صدایش در نمی آید مبادا فکر کنند گنجی بریده ) و خاتمی نه تنها هشت سال ریاست جمهوری اش را به پایان میرساند ؛ بلکه می تواند در کنارفقیه بر تخت نشسته؛ سال های سال به خوبی و خوشی سپری کند!
به جد معتقدم خاتمی و کثیری از اطرافیانش با سستی ورزیدن ها و امروز به فردا افکندن ها ؛ چنان ضربه ای به " اصلاح طلبان" زدند که این طیف تا مدتها قادر به سر بلند کردن نیست. (هر چند که امیدوارم قبل از آن که طوفان " انقلاب" بلند شود ؛ اصلاح طلبان بتوانند مجدد بایستند) هم چنین خاتمی به علت انتساب به طیف روشنفکران دینی ؛ انها را نیز از ضربات خود مصون نگذاشت و حیثیت و اعتبار آنها را هم به بازی گرفت و کم نبودند کسانی که در این 8 سال دوران " ریاست دفتری" خاتمی ؛ به خصوص بعد از سال 79 ؛ درامکان پیدایش " حکومت دمکراتیک دینی" تردید های جدی کردند و با جدایی از طیف روشنفکران دینی به لائیک ها و سکولارها پیوستند.
یادم است که خاتمی را با مصدق مقایسه می کردند ؛ امروز کسی هست چنین فکر کند؟ من معتقدم خاتمی ؛ لیاقت بنی صدر شدن را هم نداشت چه رسد به مصدق بودن! بنی صدر " خط قرمز" داشت و به اصولی معتقد بود که عقب نشینی از آنها را نمی پذیرفت ؛ برای همین تحمل نشد و کنار زده شد. اما خاتمی شبیه به صدام حسین ؛ که وقتی دستگیر شد اجازه داد دندان هایش را هم بکاوند و آن گونه خوارش کنند و جرات خودکشی را هم نداشت؛ اجازه داد و کمک کرد مجلسی فرمایشی پدید آید و شجاعت استعفا هم نداشت و حالا با از دست دادن " موفق ترین وزیرش" – البته به قول خودش – دستمزد همراهی اش را می گیرد و عجب آن که از رو نمی رود و همراهانش هم شرم نمی کنند از این همه بی اصولی وبد عهدی! سخن بسیار است و نباید آنها را در یک پست گنجاند؛ که برخی مطالب تشریح می خواهند و به اختصار بیان کردنشان؛ جفاست. اولین نوشته ام را با یاد اکبر گنجی شروع کردم و آنرا بااین درخواست از سردبیر محترم فانوس به پایان می برم: لطفا تا روزی که گنجی از زندان آزاد شود ؛ همه نوشته ها ی مرا( که مطمئنا به پختگی نوشته های گنجی نیست) ؛ به یاد او و برای تشکر از پایمردی و شجاعتش ؛ به نام اکبر گنجی منتشر فرمایید. از نظر من اکبر گنجی کسی است که لیاقت دارد همه سیاسی نویسان در یک روز مشخص نام خود را اکبر گنجی بگذارند.
و من تا روز آزادی اش چنین خواهم کرد.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى