--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Thursday, October 07, 2004


دین و مصباح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سيد سام الدين ضيائی


مصباح یزدی در آخرین مدعیاتش برخی اعمال جامعه را تیر اندازی به امام زمان و رنجش قلب وی دانست و گفت برای رفع مشکلات اجتماعی،اقتصادی،سیاسی و فرهنگی موجود در کشور باید به امام زمان متوسل شد! وی همچنین مدعی شد که باید برای مقابله با تهاجم فرهنگی با هر کسی که باشد همانند زمان ییامبر جنگید و در این مبارزه حتی اگر پدران، پسران و افراد یک حزب مقابل هم قرار گرفتند هیچ اشکالی ییش نخواهد آمد!
واپسگرایانی چون محمد تقی مصباح یزدی همیشه خواسته اند درباره یک چیز از آنها پرسش نشود وآن حق یا باطل بودن مدعیات آنان است.به همین منظور نیز همیشه از مقدسات خرج کرده‌اند و با استعانت از این ترفند هر عملی که با ادعای آنان منطبق بود حق است و هر چه خلاف آن باطل. مدعیاتشان برابر با مبانی دین است و رفتار و گفتار و حتی کردار دیگران با مبانی مجعول آنان سنجیده می شود. معیارشان سلیقه خودشان است و خود را با اتصال نمایشی به نیرو‌های مقدس فراتر از پرسش می‌دانند(۱)؛ حتی خدای مورد ادعایشان هم برای آنان معیار نیست. غافل از آن که معبودیت منحصر به خداوند است و هدایت و نشان دادن راه حق و باطل فقط با اوست(۲) و نکته این که آدمیان در انتخاب راه آزادند!(۳)
این آموزش والای قرآنی که به راه پروردگارت با حکمت و موعظه دعوت کن و به بهترین روش جدال کن(۴) عمق احترام کتاب خدا نسبت به اندیشه انسان‌ها را آشکار می‌سازد. چه،تا مکتبی باور نداشته باشد که آدمیان هم عقل دارند، فرمان نخواهد داد که با حربه منطق به جدال رقیب برخیزند.
عقل را با عقل یاری یار کن
امرهم شورا بخوان و کار کن
و اگر این چنین نبود قرآن بشارت نمی‌داد که کسانی مشمول هدایت خدا و صاحبان خردند که سخن را بشنوند و بهترین آن را برگزینند.(۵)
چنین مکتبی است که از ییروان خود می‌خواهد دست از محفل سازی بردارند و به بهانه دشمنی با گروهی حب و بغض را محور نکنند و حتی اگر دشمن با آنان چنین کرد در کمال آرامش با او سخن گویند و عدالت ورزند که به تقوا نردیک تر است.(۶) به راستی حقیقت دین کدام است؟آموزه‌های منطبق بر عقل و منطق خداوند یا مدعیات کسی در کسوت دین مانند مصباح؟!
(۱):سبحان الله رب العرش عما یصفون لا یسئل عما یفعل و هم یسئلون.
(۲):الا له الخلق والامران علینا للهدی و ان للا خره و الاولی.
(۳):لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی.
(۴):ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن.
(۵):فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هدیهم الله و اولئک هم اواوالالباب.
(۶)یا ایها الذین آمنو کونو قوامین لله شهداء بالقسط و لا یجر منکم شنان قوم علی الا تعدلوا اعدلو هو اقرب للتقوی

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى