--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, October 19, 2004


امام زمان ما امام زمان بعضي ها!
امام زمان شما کیست؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رامشاد

سال هاست که بخش قابل توجهی از مردم ؛ به خصوص در میان اقشار تحصیل کرده؛می دانند که جناح راست درعالم سیاست؛ فرهنگ لغت خاصی دارد و این گونه نیست که وقتی مثلا اصطلاحی را به کار می برد؛ همان معنایی را برای آن مورد نظر داشته باشد که از آن لغت عامه مردم و یا دست کم اهل فن می فهمند واز آن لغت یا اصطلاح برای رساندن آن منظورو معنا استفاده می کنند.
برای روشن تر شدن مطلب چند مثال میزنم. نمونه اول؛ اصطلاحات " حزب الله"؛" امت حزب الله" و کلا عناوینی که به حزب الله ختم میشوند می باشد. واژه "حزب الله" که واژه ای قرآنی است ؛ در قاموس سیاست مداران راست گرا؛ صرفا نام بی مسمایی است که بر خودشان وطرفدارانشان گذاشته اند ؛ به این دلیل که از قداست این واژه بهره ببرند و خود را از گزند هر نقد و نفی مصون سازند و بتوانند به مخالفان شان؛ انگ ضديت با مقدسات بزنند. (سخنان راه یافته آبادگر مشهد مبنی بر تلاش برخی جراید برای شکستن" قداست" نمایندگان "حزب اللهی" مجلس هفتم موید نوشته این جانب است) طبیعتا "امت حزب الله" و یا به تازگی وبه شکل مشخص تر؛"مردم" ؛ کسانی می شوند که حاضر به تایید بی قید و شرط و" فله ای" آنها باشند. و باقی جمعیت ایران ؛ بنا بر این تعبیر؛ از شمول "مردم ایران" خارج میشوند. انبوه سخنانی که در آنها ؛ از مجلس هفتمی ها گرفته تا رهبری نظام را؛ منتخب "مردم" می داند؛( در حالی که دست کم در آنچه انتخابات هفتم نام گرفت ؛ هفتاد درصد مردم شهرهای بزرگ وحدود پنجاه درصد کل مردم شرکت نکردند و در بین شرکت کننده ها نیزشمار قابل توجهی از سر تهدید و تطمیع شرکت کردند و یا رای باطله دادند) نشانگر این مطلب است.
اصطلاح دیگر؛ واژه " مردم سالاری " است که آن را "مردم سواری" معنا می کنند و در جایی که نتوانند واژه ای را قلب ماهیت کنند بر آن تبصره مى زنند؛ مثلا می گویند مراد از جمهور مردم ( که معنایی کاملا مشخص و غیر قابل تغییر دارد) "جمهور ناب" است ؛ تا بدین وسیله هم به "شکل" موجود خود را پای بند نشان دهند و هم با این "تقلیل" صورت گرفته ؛ محتوای مورد نظر خویش را بر آن تحمیل کنند. براین فهرست مثال های متعددی را می توان افزود که برای جلوگیری از اطاله کلام ؛ از ذکرش خودداری می کنم؛ اما آن چه سبب شد دست به نوشتن این مطلب ببرم استفاده مکرر طیف مذکور از لغت " امام زمان" است. "امام زمانی" که برای انتخابات مطابق میل آقایان ؛ لیست امضا می کند؛ به مجلس شان سر میزند؛ طرح و لایحه از دستور کار خارج می کند؛ و احتمالا در آینده خیلی کارهای دیگر می کند. پر واضح است که این "امام زمان"؛ حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیست و حتی در بین عوام ترین مردم هم کسی این چرندیات را باور نمی کند و حتما همانند مثال هایی که ذکر شد ؛ "تقلیل معنا" و "تحریف محتوا" یی صورت پذیرفته است. منتهی ایراد کار این جاست که این تقلیل و تحریف ؛ در "واژه" ؛ خود را نمایان نکرده است و این ؛ به آن دلیل است که هرگونه تغییر و اضافه کردن پسوند و پیشوند به واژه "امام زمان" ؛ با واکنش غیر قابل انتظار مردم و علما مواجه می شد و حداقل آن که دم خروس پیدا میشد؛ هر چند که اکنون نیز ناپیدا نیست. به هر حال سوال ما به قوت خود باقی است که "امام زمان" شما کیست و در کجا سکونت دارد که این قدر راحت به او دسترسی دارید ؛ تا آن جا که "همین امشب" می توانید " حکم جهاد"ی را که خودتان به هر دلیل نمی توانید امضا کنید به او بدهید تا برای تان امضا کند( اشاره به درخواست یکی از نماز گزاران نماز جمعه قم از مشکینی رئیس مجلس خبر گان) و آیا امام زمان شما با امام زمان خیابان فلسطین (واژه ای که روزنامه نگار معروف علیرضا نوری زاده برای رهبری جمهوری اسلامی بکار می برد) نسبتی دارد یا خیر.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى