--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Wednesday, October 20, 2004


تلخ شیرین«مرد عنکبوتی ۳ »
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سید سام الدین ضیائی


فیلم نامه «مرد عنکبوتی ۳ » را بر اساس طرحی از یک خواب از حسین شریعتمداری کارگردان مشهور صدا و سیمای لاریجانی و به سفارش موسسه فیلمسازی غیر انتفاعی کیهان نوشتم. فیلم نامه در چهار اپیزود نوشته شد و بلافاصله توسط ایشان به فیلم تبدیل شد. کارگردان همان ابتدا تصمیم گرفت اپیزود سوم را از مجموعه حذف کند. طی تولید، اپیزود دوم کاملا تغییر کرد و در اپیزود چهارم نیز تغییرات فراوانی اعمال شد. نام اپیزود ها به کلی حذف و از فیلم نامه تحویلی تنها اپیزود اول آن هم با حذف تصاویر درشت از مردمک چشم ح ـ ش و گریم کاملا سکسی لب های ح ـ م باقی ماند.
فیلم نامه نهایی که در تاریکخانه کیهان به طور خصوصی به نمایش در آمد، با فیلم نامه ابتدایی تفاوت های بسیار داشت و به تعبیری «اوشین» وطنی شده صدا و سیما را می مانست! شکی نیست که هر کارگردانی مختار است فیلم نامه را به هر شکلی که خواست، تصویر کند. تغییرات در متن نیز به ویژه در سبک فیلمسازی کیهانی چیزی غیر متعارف نیست. متن زیر فیلم نامه اولیه‌ای است که به موسسه فیلمسازی کیهان تحویل داده شد و می تواند مبنای مقایسه و قضاوت قرار گیرد:
اپیزود اول: «اعتراف»
نمای داخلی . شب . زیر زمین موزه توحید
پاهای ح ــ ش در حرکت. حرکت دوربین روی میله ها، دیوار، نورافکن و عنکبوتی که پشت نورافکن در حال تنیدن تار است. تصاویری درشت از مردمک چشم درشت و خون آلود ح ــ ش و لب های خشک و زخمی ح ــ م که به هم دیزالو می شوند.
صدا: اعتراف کن شند بار با اعژای انژمن شنفی تو خونه مژردی شون خوابیدی؟ باژم هوش ملاقاتشونو می کنی؟ (صدا بینی اش را بالا می کشد)
ح ــ م: من فقط می خوام همسرمو ملاقات کنم.
صدا:همشرت یا پدرت؟
ح ــ م:اول عشق، بعدا سیاست.
صدا: احشنت! امژا کن!
نمای نزدیک. ح ــ م به چشمان بسته کتاب چندین صفحه ای را که ح ــ ش تند و تند ورق می زند ، هی امضا می کند!
اپیزود دوم: «جرات »
نمای خیلی داخلی . صفحه کامپیوتر . یاهو مسنجر
h_d_weblover: بابا تو دیگه کی هستی؟ ورش دار اون لامصبو !هنوز نفهمیدم چرا رو سرته هنوز!واقعا سنگینی رو ذهنت اذیتت نمی کنه؟
m_a_a_topol : دست خودم نیست بوالله! انگار این م ــ خ با سیریش تعهد به نظام چسبوندتش به کله ام! باورت می شه شبا باهاش می خوابم؟
h_d_weblover: نه!با کی؟ م ــخ؟!
m_a_a_topol : نه بابا ! عمامه مو می گم!
h_d_weblover : فکرشو می کردم به درد این کارم نخوره!
m_a_a_topol : چی؟ عمامه رو می گی؟
h_d_weblover: نه باب! م ــ خ !
اپیزود سوم : « نیاز»
نمای داخلی . اتومبیل م ـ ب ـ ل ـ م ـ م ـ ر (دوربین پس از عبور از آینه راننده تابلو ی خیابان ف ( ک سابق) را نشانه می رود)
ح ــ ش(نگران خطاب به راننده): شاره ای نیشت. بپیچ تو خیابون و ــ ع . برو ب ــ د . از ب ـ بلنده می خریم.
نمای خارجی . چهارراه و ــ ع . مرد زن نمایی گوشی موبایل به گوش از پارک ـ د خارج می شود. م ـ ب ـ ل ـ م ـ م ـ ر ترمز می کند.مرد زن نما نزدیک می‌شود. شیشه پایین می آید.
ب ــ ب : سلام جونی!
ح ــ ش : شلام علیکم! معطل نکن ، آقا رو به قبله شت!
ب ــ ب : اوا هولم نکن ببینم کجا گذاشتمش.( ب ــ ب در جاهای مشکوکی به دنبال چیزی می گردد و سر انجام در جایی حساس پیدایش می کند) آخوندیه! سفارش طالبان. یه درجه هم از سناتوری بالاتره! درستش می کنه عزیز دلمو! (پول و بسته رد و بدل می شود).
ب ــ ب : قابل آقا رو نداشت به جون آبجیم. از طرف من دستکش چبشو ببوس بگو مشتاق زیارت(زیارت را آبدار و کشیده تر ادا می کند). شیشه دودی م ـ ب ـ ل ـ م ـ م ـ ر بالا می رود.
صدای تار م ــ م ــ ر ــ آ ــ ع ــ خ در تاریکی مطلق. هر چند ثانیه یک بار تنها سرخی چند ذغال سناتوری در گوشه سمت چپ کادر چشم را اذیت می کند.
ابیزود چهارم : «هذیان»
نمای داخلی . حسینیه ا ــ خ .
م ــ م ــ ر ــ آ ــ س ــ ع ــ خ (در حال سخنرانی برای ا ــ ح . سخنان م ــ م ــ ر برای شنونده مفهوم نیست و با کلی دقت هم نمی تواند متوجه شود که چه می گوید).
دوربین متحرک با عبور از چهره س ــ ص ، س ــ ذ ، س ــ ق ، س ــ ف ــ ن که در ک ــ د با لباس شخصی مشاهده شده بود ، ح ــ ا و م ــ د ، روی چهره محمد جهان آرا (که با صدای گوشخراشی از بلند گو ها و قطع کلام نارسای م ــ م ــ ر ،اکنون نقش بر زمین شده است) زوم و به کلی تار می شود.
تیتراژ . پایان . (صدای گوشخراش همچنان تا پایان تیتراژ ادامه می یابد).

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى