--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, October 23, 2004


شيرين عبادى در ادمونتون کانادا

شيرين عبادى برنده جايزه صلح نوبل به دعوت دانشگاه آلبرتا به مدت دو روز ميهمان اين دانشگاه در شهر ادمونتون کانادا بود و به ايراد سخنرانى پرداخت. در تاريخ پنج شنبه شب بيست و يکم اکتبر سخنرانى اول خانم عبادى توام با ترجمه همزمان به انگليسى در دانشگاه آلبرتا انجام شد و سخنرانى دوم ايشان نيز در تاريخ جمعه بيست و دوم اکتبر در آمفى تئاتر دانشکده برق اين دانشگاه و در جمع دانشجويان ايرانى و نيز ايرانيان مقيم ادمونتون ايراد گرديد.

در سخنرانى دوم، ايشان جداى از بحث هميشگى سازگارى دين و دموکراسى و آشتى دادن اسلام و حقوق بشر، به ذکر اين نکته پرداخت که با اينکه در مورد حقوق کودک، از سال ۱۳۶۲ تاکنون نويسنده تنها مرجع فارسى دانشگاهى در اين زمينه بوده است اما هيچگاه در هيچ کنفرانس مربوط به حقوق کودکان در داخل کشور از ايشان دعوت به عمل نياورده‌اند و بعد از دريافت جايزه صلح نوبل نيز تنها يکبار از طرف UNDP (برنامه توسعه سازمان ملل) براى حضور در جشن روز سازمان ملل متحد برايشان دعوت نامه فرستاده شده بود که قبل از برگزارى آن مراسم، برگزار کنندگان برنامه دعوت ايشان را لغو و خواهان استرداد دعوت نامه شده بودند! در اينمدت بعد از دريافت جايزه صلح نوبل ۹ دکتراى افتخارى از دانشگاه هاى معتبر سراسر جهان به ايشان داده شده که تا ماه ژانويه سه دکتراى افتخارى ديگر دريافت خواهد کرد. حال اينکه در همين فاصله تنها يکبار اجازه سخنرانى در دانشگاه هاى داخل کشور به ايشان داده شده که آن مراسم نيز در دانشگاه الزهرا با هجوم گروه هاى فشار به هم خورده است و از آن تاريخ اجازه سخنرانى در هيچ دانشگاه داخل کشور به ايشان داده نشده است.

در پايان سخنرانى، پرسش و پاسخ برگزار شد و در اين قسمت نيز بحث هاى هميشگى تقابل يا انطباق اسلام و دموکراسى درگرفت. خانم عبادى در ادامه گفت:«من به هيچ وجه فردى سياسى نيستم و نوع حکومت برايم اصلا مهم نيست. بلکه چگونگى حکومت و انطباق آن با موازين حقوق بشر به عنوان يک حقوق دان و فعال حقوق بشرى برايم مهم است.» ايشان افزود: « حکومت ها بايد به خواسته هاى مردم گردن بنهند و حکومت هايى که چنين نمى کنند دير يا زود و با گذشت زمان محکوم به رفتنند.» در پايان اين مراسم ايشان به ارسال درخواست مجوز تجمع از وزارت کشور با حضور سازمان هاى مختلف غير دولتى و اقشار مردم در پارک لاله و به منظور اعتراض به لغو مجازات اعدام افراد زير هجده سال به تاريخ هجدهم آبان ماه امسال اشاره و ابراز اميدوارى کرد که اين مجوز بزودى صادر گردد.

شيرين عبادى بامداد شنبه به وقت محلى ادمونتون را به مقصد پاريس ترک خواهد کرد.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى