--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Thursday, October 28, 2004


ولايت فقيه! از وجوب تا واقعيت.
تاملي در باب مباني نظري ولايت فقيه (1)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

اين نكته را هرگز نمي‎توان كتمان كرد كه در جامعه‎اي زندگي مي‎كنيم كه اسلام جزء لاينفك آن است. يعني دين اسلام و مذهب شيعه وارد فرهنگ ما شده و با آن به نحوي مخلوط شده كه در كوتاه مدت قابل جدا شدن و يا زدوده شدن نيست. هر تحليلي كه اين مهم را در نظر نگيرد دچار خطاي بزرگي شده و بنابراين نتايج آن هم اعتبار چنداني نخواهد داشت. بر اين اساس اجراي احكام اسلام نيز كه در بسياري موارد جزء سنت‏ها و فرهنگ ايراني درآمده است مورد درخواست بخش قابل‏توجهي از جامعه مي‎باشد. گفتم قابل‏توجه و نه اكثريت، از آن جهت كه در وضعيت در حال گذار فعلي اين امر خود مي‎تواند محل مناقشه باشد و البته مورد بحث ما نيست.
در هر صورت نتيجه‏ي منطقي چنين فرهنگي، ورود نهاد دين به صورت كاملا قانوني و سيستماتيك به عرصه‏ي اجتماع و سياست است و البته نحوه‏ي اين ورود هرچند مي‎تواند به طرق گوناگون انجام شود اما به هر صورت كه باشد نام ولايت فقيه برازنده‏ي آن است. به عبارت ديگر تمام نظريات مختلفي كه نام نظريه‎ي ولايت فقيه را بر خود دارند نحوه‎ي ورود و ميزان اختيارات نهاد دين در دستگاه حكومتي را مشخص مي‎كنند. حكومتي كه به صرف اين ورود ممكن است نام حكومت اسلامي را هم با خود به هم‎راه داشته باشد. با توجه به گزاره‎هاي فوق شايد بتوان ولايت فقيه با اين تعريفي كه گفته شد را جزء طبيعي هر حكومت ايراني كه بر پايه‏ي خواست و فرهنگ مردم بنا شده باشد دانست و بحث فقط بر نحوه‏ي حضور و اختيارات دين در امر حكومت مي‎تواند مطرح باشد. اين اختيارات مي‎تواند از يك نظارت كلي و محدود به عدم دخالت در امور اجرايي تا شكل بسيار وسيع آن كه همان ولايت مطلقه‎ي فقيه است تغيير كند.
فكر مي‎كنم براي اين كه ميزان اين اختيارات را بدانيم خوب است به منابع اسلامي و عقلي مراجعه كنيم. اين مورد را در قسمت دوم همين بحث بررسي خواهم كرد.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى