--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Wednesday, October 20, 2004


انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و علوم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آليوس ماکسيموس

در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا؛ علاوه بر مشکل عراق؛ مشکلات داخلی و ... برنامه‌هایی که هر یک از رقبا در صورت پیروزی در مورد مسایل علمی و پژوهشی دارد نیز اثر قابل ملاحظه‌ای دارد. شاید نمونه خوب انتقادی بود که کری از بوش در مناظره در مورد stem cell کرد. بوش در سال 2001 تحقیقات stem cell را محدود کرد با اعلام این موضوع که دانشمندانی که از بودجه فدرال استفاده می‌کنند نمی‌توانند این سلول‌ها را از جنین برداشت کنند و به جنین آسیب برسانند (بعلت غیر اخلاقی بودن) و به جای آن باید از کلنی‌هایی که در محیط کشت رشد کرده‌اند استفاده کنند. بسیاری از دانشمندانی که در این زمینه کار می‌کردند این سیاست را بعنوان مانعی در دستیابی به اهداف خود دیدند. حالا سوال این است که 4 سال دیگر ریاست جمهوری بوش چه اثری می‌تواند بر علوم (پژوهش‌های علمی) در مقایسه با 4 سال تحت رهبری رقیب دموکرات او یعنی جان کری داشته باشد؟
مجله نیچر برای روشن کردن دیدگاه‌‌های دو رقیب در مورد علوم و تحقیقات از هر یک از دو کاندید 15 سوال کرده؛ و سوال و جواب آنها را بصورت اینتراکتیو به نمایش گذاشته. اولین سوال (شاید از نحوه نگاه) بسیار جالب است: آیا افزایش کنترل‌های ایمنی در مورد سفر دانشمندان (به خاطر مسایل امنیتی) این خطر را دارد که علوم آمریکا ایزوله شود و آمریکا رهبری تحقیقات جان را از دست دهد؟ اگر اینطور است چه تمهیداتی برای باز نگاه داشتن دروازه‌های علوم آمریکا به جهان وجود دارد؟
چون بحث در مورد سوال‌ها و جواب‌‌ها از حوصله اینجا خارج است فقط اشاره‌ای به موضوع کلی سوال‌های دیگر مطرح شده به اختصار می‌کنم: سلاح‌های کشتار جمعی؛ حق ثبت اختراع (Patent)؛ فرستادن فضانورد به ماه و مریخ در 10-15 سال آینده؛ دفاع موشکی؛ پشتیبانی از تحقیقات اتمی آمریکا؛ بودجه تحقیقات بیومدیکال در مقایسه با سایر علوم مثل فیزیک؛ مشکلات زیست محیطی؛ تغییرات ژنتیکی در گیاهان و میوه‌های با مصرف خوراکی؛ گازهای گلخانه‌ای؛ داروهای جدید؛ بیماری جنون گاوی و تغییر در محدودیت‌های موجود در تحقیقات stem cell. دوستان علاقه‌مند این سوال‌ها و جواب‌های هر یک از کاندیداها را در اینجا ببینید.
در عین حال نیچر در سایت رسمی خود؛ در پنج زمینه مهم برای محققین -تغییرات آب و هوایی؛ کوه‌های یوکا محل دفع زباله‌های هسته‌ای؛ stem cell؛ تحقیقات هسته‌ای؛ و دستکاری علوم-؛سیاست‌های دو رقیب انتخاباتی را مقایسه کرده.[ ببینید ]
در بلاگ نیز اخبار مربوط به این موضوع گردآوری شده‌اند؛ مثلا بخش اخبار مربوط به ویزا را ببینید.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى