--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, November 06, 2004


من به عشق تو مقاله مي‎دهم!
تحليلي بر عواقب جنبش نرم‏افزاري هياتي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آرمين راد

يكي از اصول لازم و تفكيك‏ناپذير پروژه‏ي علمي تخيلي برنامه‏ي بيست ساله‎ي ايران و يا افق كشور در سال 1400 تقويت نهاد علم يعني دانشگاه است و افزايش كيفي و كمي خروجي‎ اين نهاد كه همان نرم‎افزار و مغزافزار است در اين ميان اهميت ويژه‎اي دارد. اين نكته كه آيت‏الله خامنه‎اي به جنبش نرم‏افزاري اشاره مي‎كند نشان از آن دارد كه اهميت آن را دريافته است و يا حداقل كساني هستند كه اين اهميت را براي ايشان يادآور شده‎اند. متاسفانه در اين مورد يعني در مورد مهد علم و انجام سيستماتيك‎ترين و علمي‎ترين كارها باز هم انتظار داريم به صورت هياتي حركت كنيم و جواب‎هاي خوب بگيريم.
نرم‎افزار توليدي در علوم مختلف در درجه‎ي اول به صورت مقاله منتشر مي‎شود. در علوم فني مشكل اساسي عقب‎ماندگي صنايع و وارداتي بودن و عدم سرمايه‎گذاري خارجي هم‏چنان پابرجاست. البته تعداد مقالات واقعا افزايش يافته است اما يك سوال بزرگ هنوز بي‎پاسخ است و آن هم اين است كه اين مقالات كدام مشكل را در صنعت اين مملكت حل مي‎كند؟ به جرات مي‎توان گفت كه بيش از 90 درصد مقالات توليدي داخل كشور كه در موارد متعددي با استانداردهاي جهاني انطباق دارند و در كنفرانس‎ها و ژورنال‏هاي معتبر پذيرفته مي‎شوند به هيچ وجه ربطي به مسايل اساسي صنعت و مشكلات تكنولوژيكي ايران ندارند. ما نرم‎افزار توليد مي‎كنيم اما براي صنعت دنيا و نه ايران.
در مورد علوم انساني مساله اسف‏بارتر است و اگر در علوم فني مشكل عدم وجود سيستم براي ارتباط مناسب بين دانشگاه و صنعت و هم‎چنين دورافتادگي از بازارهاي جهاني است در علوم انساني بيش‎تر مسايل مهم در آن سوي خطوط قرمز قرار دارند و اصولا حرفي در مورد آنان نمي‎توان زد. حتي انجام كارهاي آماري ميداني كه ساده‎ترين نوع تحقيق در اين زمينه است نيز مشكلات فراواني براي انتشار نتايج دارد و دست‏كم در يك مورد ديديم كه به همين بهانه چه بلايي بر سر عبدي و هم‎كاران آوردند. انتظار توليد علم از مغزي كه در زنجير است جز از چشم‏هاي كور و انسان‏هاي ناآشنا با علم و دانش برنمي‎آيد. آيت‎الله خامنه‎اي به علت عدم شناختي كه با كار تحقيقات هم در زمينه‏ي فني و هم در زمينه‏ي علوم انساني دارند نه تنها صلاحيت اظهار نظر در اين مورد را ندارند بلكه با تصميم‎گيري‏هاي غلط و سياست‎هاي كلي متناقض، خود از عوامل مهم عدم رشد علمي كشور به شمار مي‎روند.
پيش‎رفت‎هايي كه در زمينه‎هاي محدودي در كشور ديده مي‎شود حاصل سرمايه‎گذاري‎هاي مقطعي و عمدتا دولتي است كه البته با كار هياتي و ايثارگرانه‎ي دانشمندان اين مملكت انجام مي‎شود. كاش آقايان اين توان را دليل بر مديريت خوب خود ندانند و بدانند كه خود حجاب خوداند و از ميان برخيزند.



 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى