--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, November 20, 2004


گام بعد!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رامشاد

حسن آرپناهی؛ مدیر شبکه تلویزیونی مهاجردراظهار نظری شگفت انگیز در پاسخ به فکس بیننده ای که می پرسید چرا موسیقی هایی که از شبکه شما پخش میشود؛ از جام جم و کانال های داخلی نظام پخش نمی شود؛ کانال های یاد شده را مطابق میل اکثریت خواند و در واقع کانال خود را کانالی خصوصی اعلام کرد که به خواسته های اقلیت تن می دهد و لابد از نظر ایشان چون این گونه موسیقی ( پاپ ؛ به همراه نمایش نوازنده ها) مورد نظر اکثریت نیست؛ جایی برای پخش در کانال های جمهوری اسلامی ندارد!
مدت سه هفته است که کانال مهاجر بر روی ماهواره هات برد افتتاح شده ومن با دقت برنامه ها و مصاحبه های مدیران شبکه را از ابتدا تا کنون دنبال کرده ام. شاید بخشی از این حساسیت ناشی از این باشد که این کانال تنها شبکه فارسی زبان است که با مجوز در داخل ایران فعالیت می کند وبرای من که بیش از یک دهه است اتفاقات داخل کشور را پیگیری ی کنم ؛ جالب بود سر از کار این شبکه در آورم. مدعی هیچ کشفی نیستم و خبر موثقی هم در اختیار ندارم؛ اما وقتی مجموع داده های اطلاعاتی را کنار هم می گذارم؛ بسیار بعید می بینم این کانال ؛ علیرغم تاکید مکرر و موکد گردانندگانش؛ خصوصی باشد!
هر دو مدیر شبکه ( به خصوص آقای عزیز زاده) به اتفاق همه مجریانی که تا به حال در این تلویزیون ظاهر شده اند؛ همگی غیر حرفه ای بوده و جای تردید نیست که هیچ یک" این کاره" نیستند. مدیران شبکه مکرر گفته اند که ما بیزینس من های موفقی در آلمان هستیم (بدون اشاره به نوع بیزینس) و از سرمایه خود و بدون کمک و پشتیبانی هیچ سازمان و نهادی( با تصریح بر عدم پشتیبانی و حتی "هم کاری" صدا و سیمای نظام) این کانال را تاسیس کرده ایم. آنها گفته اند که اصولا" در بند" جذب و پخش آگهی ( به خصوص از خارج ایران ) نیستند و هیچ وقت برنامه های تله تان برای جمع آوری کمک های مردمی به تلویزیون نخواهند داشت. این در حالی است که این شبکه اصلا برنامه های "تلفن محور"؛ ( مثل دیگر شبکه های فارسی) ندارد و برنامه ها اکثرا تولیدی یا خریداری شده است و همه می دانند که تولید برنامه و پخش از طریق ماهواره به اضافه اداره دفاتر متعدد در ایران و خارج ایران با پرداخت دستمزد به کارمندان؛ چنان هزینه ای را رقم می زند که از توان پرداخت دو آدم معمولی (آقایان آرپناهی و عزیز زاده) بیرون است! جالب این که مدیران شبکه سی و چند ساله اند ( یکی متولد وساکن شهرک غرب و دیگری با سابقه اقامت حدود دو دهه در آلمان) و مشخص نیست این چه بیزینسی است که نه تنها نیازهای فردی و خانوادگی آنها را در این سن کم برآورده؛ بلکه به آنها این "استطاعت فوق العاده مالی" را داده که دست به چنین کار پر هزینه ای بزنند. نکته قابل توجه آنکه تا کنون فیلم های سینمایی خارجی که از این شبکه پخش شده قبلا از شبکه دوم سیما پخش شده اند و من نمی دانم آیا جز صدا و سیما جای دیگری برای خرید حق رایت این فیلم ها وجود دارد یا خیر.
به هر حال من این مطالب را ننوشتم برای آن که با وجود این تلویزیون مخالفت کرده باشم! اتفاقا بسیار خوشحالم که (از نظر من) عاقلانی در نظام جمهوری اسلامی پیدا شده اند که یک کانال فارسی نسبتا خوب را تاسیس کرده اند . کانالی که صدا و سیمای "انصار" آخوند و غیر آخوند ولایت فقیه را پخش نمی کند و سکس و هرزگی دیگر کانال های فارسی ماهواره ای را هم ندارد. کانالی برای عامه مردم؛ در اوقات فراغت؛ فارغ از همه جنجال های سیاسی!
اما نکته این جاست که علیرغم آن چه در ابتدای نوشته از مدیر شبکه نقل کردم و می تواند بیان کننده دلیل اصلی تاسیس این تلویزیون توسط بانیان واقعی اش باشد؛ بنده معتقدم تمایل به داشتن چنین شبکه ای با برنامه هایی این گونه؛ خاص اقلیت مردم ( به زعم ایشان) نیست. توضیح آن که به نظر میرسد برخی گمان کرده اند اکثریت مردم (که لابد ماهواره هم ندارند) تمایل به دیدن برنامه های سیمای ضر(ر) جانی{ضرغامی – لاریجانی} دارند و بعد به این نتیجه رسیده اند که برای باقی مردم؛ همین کانال های موجود( نظام) را رتوش کنند ( شبیه به رتوش عکس در فتوشاپ که همه زگیل ها و زشتی های صورت را محو می کند!) و به خوردشان دهند. این سیاست بدی نیست؛ فقط آنها باید بدانند که اکثریت قاطع مردم به دلایل متعدد؛ می خواهند کانالی داشته باشند که نه شب و روز جمهوری اسلامی را تبلیغ کند؛ نه شبیه کانال های لوس آنجلسی باشد. چه موسس این کانال (مهاجر) خود نظام باشد چه نباشد؛ گام بعدی این است: جمهوری اسلامی این کانال را از طریق آنتن های سراسری پخش کند تا همه مردم بتوانند آن را ببینند.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى