--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, November 09, 2004


دیوار برلین
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آليوس ماکسيموس

Tearing down the Berlin Wall, February 1990 

امروز پانزدهمین سالگرد تخریب دیوار برلین است؛ در 13 آگوست سال 1961 این دیوار شهر برلین را به دو بخش تقسیم کرد. 155 کیلومتر سیم خاردار و دیوار سیمانی با ارتفاع میانگین 3.6 متر متر نمادی از دوران جنگ سرد بود. در 9 نوامبر 1989 تقریبا بطور اتفاقی از طرف آلمان شرقی باز شد و 11 ماه بعد با فروپاشی کمونیسم و خاتمه جنگ سرد دیوار نیز فروریخت؛ و آلمان دوباره یکی شد.
گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان، در بیانیه ای به مناسبت این روز، نهم نوامبر را به عنوان یک روز مهم و ویژه در تاریخ معاصر آلمان خواند و از آن به عنوان روز پیروزی آزادی و مردمسالاری (نمی‌دونم چرا این لغت رو خیلی دوست ندارم!) یاد کرد و از شهروندان جمهوری پیشین دموکراتیک آلمان به خاطر یک انقلاب مسالمت آمیز برچیدن بساط یک حکومت مستبد، قدردانی کرد. شهردار برلین نیز تاج گلی تقدیم کسانی کرد که در 28 سال حضور این دیوار در حین تلاش برای فرار به آلمان غربی کشته شدند.
دیواری که با اینکه فروریخته ولی هنوز به اعتقاد خیلی از آلمانی‌ها مرزهای آن وجود دارند. طبق آمار در شهر برلین فقط 2% از ازدواج‌ها بین فردی از برلین غربی قدیم و برلین شرقی صورت می‌گیرد. مردم آلمان شرقی مردم آلمان غربی قدیم را به انسان‌های بی‌ادبی که همه چیز را می‌دانند تشبیه می‌کنند؛ شارلاتان‌هایی که از آنسوی مرزها آمدند تا به آنها کلک زده و برای جلوگیری از رقابت، شرکت‌های آنها را خریده و بعد تعطیل کنند. در مقابل مردم آلمان غربی قدیم؛ شرقی‌ها را افراد تنبل و انگل‌هایی می‌خوانند که اقتصاد قوی آلمان را به اقتصادی با رشد محدود تبدیل کرده‌اند.
امروز در سراسر آلمان و خصوصا برلین به مناسبت این روز بزرگ جشن و مراسم متعددی برگزار خواهد شد.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى