--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Monday, November 22, 2004


طبیعت، این هنرمند بی بدیل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آليوس ماکسيموس

فکر کنم بیشتر ما خاطره این جمله را که "هیچ دو دانه برفی مثل همدیگر نیستند" را از کودکی و دوران دبستان به خاطر داشته باشیم؛ ولی شاید کمتر کسی نام ویلسون بنتلی (Wilson A. Bentley) را شنیده باشد؛ کشاورزی بدون تحصیلات دانشگاهی که با نوآوری خود توجه جهان را به فوتومیکروگرافی (Photomicrography) و مخصوصا کار فشرده او با کریستال‌های برف (برف دانه یا snowflakes) جلب کرد. او با تنظیم یک میکروسکوپ و یک دوربین عکاسی و سالها سعی و خطا بالاخره در سال 1885 اولین کسی شد که عکسی از یک تک کریستال برف توانست بگیرد. وی در طول زندگی خود 5000 عکس از کریستال‌های مختلف برف گرفت و هیچ دو عدد از این کریستال‌ها را شبیه به هم نیافت. ( عکس‌‌های گرفته شده توسط بنتلی در وبسایت او).
اما آیا واقعا هیچ دو دانه برفی مثل هم نیستند؟! جواب ساده‌ی این سوال بله است؛ البته جواب علمی به این سوال را که با تعریف "مثل (alike)" است را دکتر لیبرشت داده است. دکتر کنت لیبرشت (Kenneth G. Libbrecht) پروفسور در فیزیک از دانشگاه کالتک (Caltech) بخشی از تحقیقات خود را در زمینه فیزیک و ایجاد الگوهای کریستال یخ انجام می‌دهد. وی در سال 2003 کتابی با عنوان زیبایی مخفی زمستان را منتشر کرده که همه چیز درباره برف‌دانه‌هاست؛ همراه با عکس‌های رنگی از برف‌دانه‌ها. اندازه این کریستال‌های زیبا بین یک تا 5 میلی‌متر است (به این عکس که مقایسه اندازه کریستال با یک پنی است نگاه کنید).
در وبسایت دکتر لیبرشت می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد دلایل علمی (فیزیکی) تشکیل این کریستال‌های زیبا و ... دریافت کنید. علاقمندان به عکاسی نیز می‌توانند روش و تکنیکی را که در گرفتن عکس‌ها به ‌کار رفته را ببینند. جالب اینجاست که هنوز تکنیکی که برای آوردن این برف‌دانه‌ها زیر دوربین عکاسی همان روشی است که بنتلی سال‌ها پیش بکار برد.
چند تا از عکس‌ها را (با رعایت کپی‌رایت) برای نمونه اینجا آورده‌ام. برای دیدن عکس‌ها روی آنها کلیک کنید. برای عکس‌های بیشتر نیز می‌توانید اینجا را ببینید! مطمئنم که دیدن آثار این هنرمند بی‌بدیل خالی از لطف نخواهد بود...

     
     


این‌ عکس نیز با میکروسکپ الکترونی (SEM) از یک کریستال برف گرفته شده است.

پانوشت: مدتی پیش بطور اتفاقی با این گروه و تحقیقات جالب آن برخورد کردم؛ فکر کردم دوستان نیز از شاید از این اطلاعات و همچنین عکس‌های زیبا استفاده کنند.
© Snowcrystals.com

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى