--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, December 19, 2004


پلورالیسم قرآنی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سام الدین ضیائی

تکثر در تمامی عرصه‌های بشری در این دنیا پایان ناپذیر است و همواره این دنیا سرای اختلافات باقی خواهد ماند(۱). و این تنها آخرت است که محل رفع اختلاف نهایی است(۲). اصلا اگر خدا می خواست، خود همه را به یک سو هدایت می کرد و مبنای تکثر را نمی‌گذاشت و در آیه مشهور سوره حجرات نمی گفت: «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا»(۳)
این همان اختلافی است که شرط تکامل و مقتضای شناخت آدمیان است. خداوند در این آیه تکثر شعوب و قبایل و در عرض آن اختلافشان را وسیله ای برای آشنایی و شناخت آنان از یکدیگر و نه نزاع میان آنان می خواند.چه اگر «اختلاف» را مایه «نزاع» می‌دانست، به جای «لتعارفوا» ، از «لتنازعوا» استفاده می‌کرد و پیامبرش این اختلاف را رحمت تام نمی‌خواند(۴).
حتی پیامبران نیز برای ریشه کن کردن اختلاف‌ها در این دنیا، فرستاده نشدند، بل به شهادت تاریخ به نوعی اختلاف افکندند. خداوند آنان را برای بشارت و انذار فرستاد تا آن چه مردم در آن اختلاف پیدا می‌کنند حکم کنند (۵) و تازه گویا حکم پیامبر قطعی نیست و شاید هم مقصود حکم مردم میان خودشان بوده است. چه به پیامبر می‌گوید پروردگار تو در روز قیامت درباره آن چه اختلاف می‌کردند حکم خواهد کرد(۶) و باز خطاب به ‌پیامبران تاکید می‌کند که اگر چه بر ایمان مردم حریص باشند‌، بیشترین‌شان ایمان نخواهند آورد!(۷) و اگر خدا می‌خواست خود همه را هدایت می کرد!(۸)
قول «‌لا یزالون مختلفین‌» و آیات مشابه، به روشنی تاکید بر پلورالیسم در همه عرصه‌ها و به ویژه دین و فهم از آن است و این که اختلاف‌ها، اختلاف حق و باطل نیست، بلکه اختلاف میان دیدگاه‌هاست. اختلاف در حقیقت واحدی که از زوایای مختلف به آن نظر کرده اند:
در نظرگا ه است ای مغز وجود
اختلاف مومن و گبر و جهود(۹)
پی نوشت:
(۱) هود ، ۱۱۸ (۲) جاثیه،۱۷ (۳) ای مردم ، ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله آفریدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید.
(۴) اختلاف امت من رحمت است. (۵) بقره،۲۱۳ (۶)نخل،۱۲۴ (۷) یوسف،۱۰۳
(۸) رعد،۳۱ (۹) مثنوی معنوی،دفتر سوم،۱۲۵۳

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى