--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Wednesday, December 15, 2004


حکایت مسیح و مفتش بزرگ!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سید سام الدین ضیائی

در بخشی از داستان « برادران کارامازوف » اثر فئودور داستایوفسکی، ــ در تصویری خیالی ــ هنگامی که مسیح یس از ظهور دوباره به زمین باز می گردد، با «مفتش بزرگ» که مراقب رعایت ایمان و اخلاق انحصاری از جانب مردم است برخورد می کند. [مفتشی که بی‌شباهت به فقیهان حاکم بر ایران نیست]. مفتش بزرگ خطاب به مسیح می‌گوید که با پیام صلح و دوستی خود ــ در این زمان ــ برای تمام انسان‌ها تنها شورش و بی‌نظمی بر می‌انگیزد و فاجعه خواهد آفرید! [ لابد از متزلزل شدن نظام الهی و سست شدن ایمان مردمان هم گفت!] مفتش بر این بود که شاید مسیح بعدها ــ که معلوم نیست کی خواهد بود! ــ بتواند حرف خود را بزند، اما اینک وقت آن نیست ! به مصلحت نیست و جامعه آمادگی اش را ندارد! [آن چه روشنفکران ما هم دم به ساعت اعلام می کنند!] در حالی که مفتش از مسیح کارآمدتر است و می‌داند چگونه با آنان رفتار کند و خشونت را به خدمت گیرد و نتیجه خوب به بار آورد! دلایل مفتش [ و شاید تهدیدهایش به ظاهر ] چنان مجاب کننده است که مسیح خیالی داستان از رسالت موعود چشم می پوشد و [به همین راحتی] زمین را دیگر بار ترک می‌گوید!
مسیح خیالی داستایوفسکی ساده‌لوحانه سرنوشت انسانیت را به بنیادگرای بزرگ می‌سپارد تا با شیوه‌های توتالیتر مابانه و فروکوفتن آزاد اندیشی و نظرورزی،‌از ایمان‌های تقلیدی و متظاهرانه چنان جامعه دینی بر پا کند که نه آبادی دنیا آورد و نه کامیابی آخرت!
داستان به تلخی حکایت «خاتمی» است و نظامی که ناشی از «ولایت مطلقه فقیه» یعنی همان مفتش بزرگ است! مسیح بنا به مصلحتی بی‌اعتبار زمین را تنها گذاشت و ترک گفت و خاتمی باقیمانده اعتبار گرانش را می‌گذارد و می‌رود تا «مفتشان» از ایمان و اخلاق مردم مراقبت کنند!

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى