--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, January 25, 2005


امتحانی سخت برای قاضی‌القضات
______________________
آرمین راد

(1)
روایات بسیار زیادى در مورد تحریم تجسس و پرونده‌سازی نقل شده که متاسفانه بسیار نادیده انگاشته مى‌شود. پنهان کردن جرم افراد یکى از وظایف حکومت است و موارد متعددى از پوشاندن گناه و عیب مردم در صدر اسلام دیده مى‌شود.
روزى قرار بود شخصی را سنگ‌سار کنند و مولا علی (ع) از مردم خواست صورت‌های خود را بپوشانند و در مراسم حاضر شوند. سپس فرمود کسانی حق دارند او را سنگ‌سار کنند که خود این گناه را مرتکب نشده باشند و البته تمام مردم آن‌جا را ترک کردند بدون آن که کسی شناخته شود.
(2)
سال‌هاى اولیه‌ى انقلاب که شور انقلابی و خشم مردم از عمال حکومت شاهنشاهی باعث بروز اعمال خشن و مورد ظلم قرار گرفتن برخی افراد می‌شد آیت‌الله خمینى فرمانی صادر کرد که به فرمان هشت ماده‌ای مشهور شد. در قسمتی از این فرمان آمده است (قریب به مضمون):
هیچ کس حق ندارد مکالمات کسی را برای کشف جرم و گناه هر چند که آن جرم و گناه بزرگ باشد شنود کند. کسی حق ندارد کسی را بدون حکم قاضی احضار و یا بازداشت کند و یا مورد توهین قرار دهد هر چند مدت آن کوتاه باشد. هیچ کس حق ندارد کسی را برای کشف جرم مورد تعقیب و مراقبت و تجسس قرار دهد.
ایشان تنها موردى را که برای شنود و تجسس اجازه می‌دهند مورد کشف خانه‌هاى تیمى است و البته در همین مورد نیز تاکید مى‌کنند که اگر به یک خانه‌ى تیمى وارد شدید و مورد جرم و گناهی که به ماموریت شما مربوط نیست مشاهده کردید حق ندارید آن را گزارش کنید.
(3)
این موارد من را به یاد بخش‌نامه‌ى آیت‌الله شاهرودى انداخت. حرف زیاد است. اما آن که مثل مولا على اهل عمل باشد کم است. باید صبر کرد و دید که آیت‌الله شاهرودى مى‌تواند براى خود در درگاه خدا و خلق آبرو بخرد و از این آزمایش سخت سربلند بیرون بیاید یا خیر؟


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى