--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, January 30, 2005


آمار وزارت اطلاعات از مهاجرت المپیادى‌ها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آرمین راد

مرتضى حاجى به نقل از نتایج بررسى کارشناسی وزارت اطلاعات در مورد مهاجرت مدال‌آوران المپیادى‌ها گفته که فقط 35 درصد از این مدال‌آوران در خارج از کشور به سر می‌برند که عمدتا برای ادامه تحصیل است و پس از پایان تحصیلات به ایران باز مى‌گردند.
ذکر چند نکته ضرورى است:
1) تعداد این مدال‌آوران 460 نفر ذکر شده که مطلقا صحیح نیست. مگر این که به جز المپیادهاى فیزیک و ریاضى و شیمى و کامپیوتر و زیست‌شناسى موارد دیگرى هم باشد که ما خبر نداشته باشیم (واضح است که المپیادهاى علوم انسانی که منطقه‌ای است و در حوزه‌ی کشورهای عضو اکو برگزار می‌شود نمی‌تواند جزء المپیادهای جهانی باشد). اگر از سال 66 تا کنون هر سال تمام اعزام‌شدگان مدال آورده باشند (که واضح است چنین نیست) نیز تعداد مدال‌آوران به 400 نفر نمى‌رسد.
2) اعلام شده که پس از اتمام تحصیلات به ایران بر‌مى‌گردند. البته در این مورد متاسفانه من به آمار دست‌رسی ندارم ولی از دوستان مدال‌آور خودم که تعدادشان کم هم نیست و درس بسیارى از آنان هم تمام شده حتى یک مورد هم سراغ ندارم که به کشور بازگشته باشد. البته در بین همین دوستان هم حتى یک نفر را هم نمى‌شناسم که در ایران مانده باشد و ایران را ترک نکرده باشد.
3) خوب است وزارت اطلاعات و یا آقاى حاجى براى روشن شدن افکار عمومی آمار دقیق به تفکیک نوع المپیاد و سال شرکت و البته شرایط آمارگیرى را اعلام کنند تا مسئولان فکر نکنند که در آمار پدیده‌ى فرار مغزها بزرگ‌نمایى شده است. به جرات اعلام می‌کنم که آمار خروج از کشور برای رتبه‌هاى تک‌رقمى کنکور ریاضى و براى المپیادى‌ها حدود 80 درصد است و آمار بازگشت به کشور پس از اتمام تحصیلات نمى‌تواند بیش از 10 درصد باشد.
4) وزارت اطلاعات به‌تر است به جای پراکندن آمار غلط، آمار مهاجرت فار‌التحصیلان دانشگاه آزاد در رشته‌های فنی را محاسبه کند تا به عمق فاجعه پی ببرد. بعضی‌ها خوب بلدند خودشان را به کوچه‌ی علی‌چپ بزنند. ما خودمان خوب بلدیم با آمار بازى کنیم.
5) در مورد رشته‌های علوم پزشکی و علوم انسانی نیز شرایط اشتغال در خارج از کشور به آسانی رشته‌های فنی نیست وگرنه آمار مهاجرت این رشته‌ها نیز از رشته‌هاى فنى کم‌تر نبود.
6) قوه‌ى قضاییه هم مى‌تواند آقاى حاجى را به جرم نشر اکاذیب تحت پى‌گرد قرار دهد!


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى