--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, January 22, 2005


پادکست يا راديوبلاگ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پارسا صائبى


حسين درخشان از پادکست نوشته و حرکتى را شروع کرده که بنده با اجازه نام آنرا راديوبلاگ مى‌گذارم. (البته کارشناسان رسانه اى شايد معادل بهترى براى آن بتوان پيدا کنند. اين معادل فارسى هم نيست ولى شايد قابل فهم تر است.) قرار است هر آنچه که در رسانه وبلاگ مى توانسته به صورت نوشتارى بوده باشد، از اين به بعد به صورت صوتى پخش يا منتشر شود. حالا با اينکه چقدر ايندو رسانه با هم متفاوتند کارى ندارم اما به نظرم که گرفتارى در اين حوزه بسى بيشتر از اين حرف ها خواهد بود، اگر کسى بخواهد جديتر به پادکست يا راديوبلاگ نگاه کند. اول اينکه برنامه سازى راديويى کارى بسيار حرفه‌اى است و فى البداهه هر کسى نميتواند برنامه ساز راديويى شود. نگارنده اين را به اين جهت تاکيد دارد که بر خلاف وبلاگ نويسى عمومى که عرصه بسيار وسيع و متنوعى براى بيان است، عمومى شدن کار راديو بلاگ به اين آسانى ها هم مقدور نيست. دوستانى مانند کيوان حسينى و فرين عاصمى که وبلاگ نويس هم هستند و در راديو نيز مشغول به کار، به خوبى ميتوانند جزييات و سختى هاى کار راديو را توضيح بدهند. طرح برنامه لازم است. دست نوشته قوى مى خواهد. اديت و تنظيم لازم دارد. چند بار تمرين براى تسلط به فن بيان نياز دارد. صدا لازم است. حتى بعضى وقت ها به قول اهالى آواز مايه را هم بايد بالا گرفت. انتخاب موسيقى بسيار مهم است. اديت کردن کار اهميت دارد. نميدانم حسين درخشان اين گرفتارى ها را مى داند و قصد عمومى کردن پادکست را هم در وبلاگستان دارد؟

اضافه کنيد به همه اينها ماهيت وقت گير و نسبتا کسل کننده راديوبلاگ را، تصور کنيد که هفتاد هزار راديوى محلى داشتيم و براى اينکه متوجه شويم هر کدام از صاحبان اين راديوهاى محلى چه خط فکرى و چه ايده جديدى دارند بايد همه پنج شش دقيقه فايل هاى صوتى تک تک آنها را داونلود مى کرديم و به طور کامل گوش ميداديم! چون ممکن بود ارائه کننده در سى ثانيه پايانى مطلب بسيار مهمى را از نظر ما بيان کرده باشد. حال اينکه نوشته را مى توان سريع مرور کرد و به پاراگراف مهم رسيد. بدون شک همين الان با اين فضاى وبلاگستان، بدون اينکه مقاط مثبت آنرا بخواهم منکر شوم، به حد کافى همه براى همديگر گرفتارى درست کرده ايم و وقت همديگر را به شدت داريم تلف مى کنيم چه رسد به اينکه راديو بلاگ را هم بخواهيم وارد اين عرصه کنيم.

بايد منتظر ماند و ديد آيا استقبالى از اين پديده ميشود يا نه؟

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى