--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, January 29, 2005


یك شبكه‏ی شیرتوشیر به نام اینترنت
ــــــــــــــــــــــ
رحیم مخكوك

رشد تعداد كاربران اینترنت در ایران یكی از بالاترین مقادیر را در دنیا دارد. متاسفانه این رشد با دوره‏ای هم‎زمان شده كه مساله‏ی امنیت در شبكه بیش از پیش اهمیت پیدا كرده و درصد قابل توجهی از ترافیك شبكه‏ی اینترنت یا ترافیك‏های هرز و مخرب است و یا به موارد بازدارنده مربوط می‏شود.
در حال حاضر حدود سی درصد از نامه‏های الكترونیكی یا ویروسی است و یا هرزنامه است. متوسط زمان آلوده‌شدن یك كامپیوتر كه موارد امنیتی در آن لحاظ نشده‌باشد فقط 4 دقیقه است.
ذكر یك نكته بسیار مهم است كه اكثر كاربران تا دچار مشكلاتی مثل آلوده شدن به ویروس، از دست دادن email خود، پاك شدن فایل‏های مهم و به‌هم‌ریختن كامپیوتر خود نشوند اصلا باور نمی‎كنند كه این مساله جدی است. قسمت اعظم كاربران اینترنت در ایران (و البته بسیاری از نقاط جهان) اخبار مربوط به انتشار ویروس و موارد مشابه را مثل اخبار جنگی كه در یك كشور دیگر اتفاق افتاده دنبال می‏كنند و فراموش كرده‏اند كه با اینترنت مرزها برداشته شده است و همین الان كه این متن را می‏خوانند وسط یك میدان جنگ الكترونیكی قرار دارند كه در هر ساعت بیش از ده بار مورد حمله قرار می‎گیرند.
پس مساله‏ی مهم این است كه امنیت در شبكه به یك موضوع همگانی بسیار بسیار جدی تبدیل شده و بنابراین می‏شود به هر دوستی گفت كه: خواهش می‏كنم این مساله را جدی بگیرید.
سعی خواهم كرد در مطالب بعدی بیش‏تر به راه‏های چاره بپردازم ولی ذكر چند نكته در این فرصت كوتاه می‏تواند مفید باشد:
1) نصب ویروس‏كش: اگر كامپیوترتان به قد كافی جدید هست كه توانایی اجرای Norton Anti Virus را بدون مشكل جدی در سرعت كامپیوتر داشته باشد حتما آن را نصب كنید. این برنامه را راحت می‎توانید از مغازه‏های فروش نرم‏افزار بخرید. فقط update كردن آن فراموش نشود. برای كامپیوترهای قدیمی ویروس‏كش AVG كه مجانی هم هست و می‏توانید از http://free.grisoft.cz آن را دریافت كنید انتخاب خوبی است.
2) نصب دیواره‏ی آتش (Firewall): دیواره‏ی آتش Mc Afee حتی اگر كامپیوترتان قدیمی باشد خیلی روان و خوب كار می‏كند. دیواره‏ی آتش Zone Alarm نیز برنامه‏ی مفیدی است اما من شخصا Mc Afee را ترجیح می‏دهم. Zone Alarm به هنگام اتصال به برخی سایت‏ها مشكلاتی ایجاد می‎كند كه باعث شد من عطایش را به لقایش ببخشم.
3) نصب برنامه‏ی جدیدی كه مایكروسافت برای یافتن برنامه‏های جاسوسی كه روی كامپیوترتان نصب شده است نوشته است نیز یكی از واجبات است. متاسفانه این برنامه فقط روی سیستم‏عامل‏های Win2000 به بعد نصب می‎شود اما بسیار كاراست و مجانی است و خود به خود update می‏شود. این برنامه، برنامه‏های جاسوسی را كشف و پاك می‏كند و نصب هر برنامه‏ی جدید و موارد مشابه را با یك مدیریت عالی تحت نظر می‎گیرد. این برنامه را می‎توان از اینجا دریافت كرد. اطلاعات در مورد این برنامه نیز در اینجا موجود است.
4) Update كردن سیستم‏عامل خیلی مهم است و معمولا به طور كامل فراموش می‎شود. به طور خلاصه بد نیست مطرح شود كه سیستم عامل Win98 و قبل از آن اصولا نمی‎تواند امن فرض شود. آن قدر اشكالات امنیتی دارد كه مثل یك خانه‏ی بدون قفل است. هر كس كه بخواهد كافی است دست‏گیره‏ی در را بچرخاند و آن‏گاه در داخل خانه است. خیلی هم به ویروس‏كش و دیواره‏ی آتش ربطی ندارد. سیستم‏عامل‏های Win2000 و WinXp و Win2003 از این جهت در وضع بسیار به‏تری هستند اما باید به موقع به‏روز شوند و در غیر این صورت انگار كه در را محكم قفل كرده‏اید ولی یك پنجره را برای ورود ساده باز گذاشته‏اید. در مورد سیستم‏عامل‏های دیگر به علت كم بودن تعداد كاربران در ایران فعلا صحبت نمی‏كنیم. برای update كردن windows كافی است پس از باز كردن منوی start روی windows update كلیك شود و پس از اتصال به سایت مایكروسافت اطلاعات برای مراحل بعدی داده خواهد شد. آخرین اطلاعات در مورد update های امنیتی در اینجا یافت می‏شود.

باقی مطالب باشد تا بعد

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى