--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, February 08, 2005


عشق من آزادى
ـــــــــــــــ
نيما قديمى

از فرداى آن دو گناه که آدم به زمين رانده شد، چه بسيار آدم‌ها که آسمان را فراموش کردند. آن‌چنان در کار دنيا مشغول شدند که يادشان رفت اين‌جا ماندنى نيستند. از شکار و شبانى تا کشاورزى و صنعت و اطلاعات که از غار تا مجازستان آدمى را به خود واداشته‌اند؛ ما را از ياد خدا باز داشتند. و نسوا الله فانساهم انفسهم!
اما هميشه بوده اند کسانى چون پيامبران که يادآورى مى‌‌کردند آن بالا را و چون سقراط مى‌گفتند «خودت را بشناس» که به قول على «من عرف نفسه فقد عرف ربه» (عکس نقيض همان آيه) و آدميان که بيشتر خود را به فراموشى مى‌زدند جام زهرى يا ضربتى حوالتشان مى‌کردند. و افسوس که تا صحبت خودشناسى مى‌شود يادمان به صوفيان کنج عزلت گزيده مى‌افتد که سر به زانو مى‌گرفتند و دنيا را به مغول و تاتار مى‌سپردند. نه، چنين نيست که عرفان به ترک دنيا بينجامد، بر عکس روح ما دريايى است پر از گوهر‌هاى نهان که تا بر نياشوبد آن‌ها را برون نمىريزد. روح ما پرى‌رويى است که به زور حجابش به سر کرده‌ايم تا نگاه نامحرمان نيالايدش! غافل از اين‌که خودشناسى اگر خوا‌هى، جلوه‌گرى بايد که فى تقلب الاحوال علم جواهر الرجال. دل نيابى جز که در دل بردگى نه دل مردگى. براى آنکه خدا را بشناسى خود را بشناس و براى آن، حجاب را بردار و خود را بنما و آرى شرط خودنمايى آزادى است! بچه تا بازى نکند بزرگ نمى‌شود و پرنده اگر پرواز نکند پرندگى- پرنده بودن يعنى خودش را نمىآموزد و حال آن‌که پرواز در قفس امکان ندارد. آزادى پر پرواز است به آسمان.
آزادى موسيقى است که دل را مى‌شوراند. رقصى است که سينه را مى‌لرزاند تا نهانت را لخت و عريان کند. آزادى جامىست که جانت را چون آفتاب باز مى‌تابد. شرابى است که تورا چون خواب برهنه مي‌کند. آميزشى است که تو را به اوج مىرساند، با لذتى از کام عشق تا صبح آگاهى … تا خدا:
چون به آزادى نبوت هادى است
مؤمنان را ز انبيا آزادى است
اى گروه مؤمنان شادى کنيد
همچو سرو و سوسن آزادى کنيد*

*. حضرت مولانا
-----------------------------------
لینک این مطلب در آیینه فانوس (رها از فیلتر)

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى