--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, March 05, 2005


تفاوت ما با آمریكا
________
آرمین راد

سطح آگاهی‎هاى سیاسى و اجتماعى مردم ایران از آمریكایی‎ها بالاتر است. این چیزى است كه در حال حاضر موتور محركه‏ى اصلاحات در تمام سطوح است و همین موضوع می‎تواند نویدبخش آینده‏اى به‏تر براى ایران باشد.
سطح بینش سیاسى و اجتماعى مردم آمریكا پایین است چرا كه نیازى نیست این سطح بالا باشد. ضمن این كه این رسانه‎ها هستند كه به مردم می‎قبولانند كه چه چیز درست و لازم است و چه چیز لازم نیست.
بنابراین بوش می‎تواند به مردم به راحتى بقبولاند كه جمع نقیضین محال نیست: ”من براى این كه براى شما صلح به ارمغان بیاورم، باید در دنیا جنگ به راه بیاندازم.“
اما آن كس كه رئیس جمهور و یا هر مقام دیگرى در ایران باشد ممكن است با زور چیزهایى را به پیش ببرد وكسى جرات نكند اعتراض كند اما نمی‎تواند جمع نقیضین را به مردم بقبولاند. دست كم مردم می‏فهمند. این وضع نوید انتخاباتى شفاف را می‎دهد. مردم ممكن است در انتخابات شركت كنند و یا نكنند اما كسى گول كت و شلوار لاریجانى و ریش مرتب و عنوان دكتر ولایتى و زیركی‏هاى رضایى را نخواهد خورد. از همین دست كسى شعار ایران براى همه‏ى ایرانیان هاشمى را هم باور نخواهد كرد. این كه كروبى هم نمی‎تواند و بعضا نمی‎خواهد مطالبات مردم را از آقایان بستاند را همه می‎دانند. از طرف دیگر حتى مخالفان معین نیز می‎دانند كه او نهایت سعیش را براى پیش‎برد اصلاحات و اعاده‎ى حقوق مردم خواهد كرد، گیرم كه نتواند.
چنین است كه انتخابات آینده انتخاباتى شفاف است. این یعنى پیش‎رفت و اگر شوراى نگه‏بان بتواند آن را تحمل كند می‎تواند صرف‎نظر از نتیجه‏ى انتخابات اتفاق میمونى باشد.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى