--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, April 19, 2005


باز هم سیاست از پشت به مردم خنجر زد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سحر

حتما خبر شلوغی‌های چند روز اخیر خوزستان به گوشتان رسیده‌است من هم در این باره چیزهای زیادی شنیده‌ام هر چند اصولا هیچ دو خبری شبیه هم نبودند و حتی بعضی خبرها متضاد هم بودند (البته با توجه به اینکه معمولا در چنین شرایطی هر کس سعی میکند از آب گل آلود ماهی بگیرد نباید زیاد هم تعجب کرد) قصد من از نوشتن این مطلب نقد وقایع و اخبار مربوط به آن نیست. من این فرصت را غنیمت می‌شمرم تا به عنوان یک فرد ساکن اهواز که سال‌هاست در کنار عرب‌ها زندگی کرده‌ام به نقد تفکرات غلط مردم نسبت به عرب‌ها بپردازم. عرب‌ها در استان خوزستان وضعیتی مشابه سیاهپوستان آمریکا دارند همانطور که در آمریکا تعداد مجرمان سیاهپوست کم نیست در استان خوزستان نیز تعداد مجرمان عرب کم نیست ولی این مسئله دلیلی غیر از عرب بودن دارد دلیل اصلی بالا بودن آمار جرائم در بین عرب‌ها فقر مالی است که خود یکی از دلایل فقر فرهنگی است. در اهواز بسیارند کسانی که عرب‌ها را انسان‌هایی وحشی و به دور از تمدن می‌دانند شاید همین طرز فکر ساکنین اهواز باعث پیشداوری ساکنین استانهای دیگر شده باشد. یکی از دوستانم که از استان فارس به اهواز آمده یک روز به من گفت: " از عرب‌ها نمی‌ترسی ؟ " وقتی پرسیدم چرا باید بترسم؟ هیچ جواب قانع کننده‌ای نداشت و فقط از وحشیگری‌هایی صحبت می‌کرد که تا به حال حتی یک بار هم به چشم خود ندیده بود. کلی وقت صرف کردم و وضعیت عرب‌ها در اهواز را برایش شرح دادم در آخر هم گفت: "با تمام این حرف‌ها من از عرب‌ها می‌ترسم"! (این نکته را هم بگویم که این دوست من خودش را مسلمان دو آتشه می‌داند اینجاست که قرآن می‌گوید ای کسانی که ایمان آورده‌اید ایمان بیاورید ....) حالا خودتان قضاوت کنید اگر چنین پیشداوری‌هایی در مورد شما انجام شود عکس‌العملتان چیست؟ ( البته خود را جای یک فرد عامی بگذارید) امروز از دانشگاه برمی‌گشتم که دیدم خانمی با لهجه‌ی عربی به آقایی که عجم بود می گفت: "مگه ما عرب‌ها چه ایرادی داریم که باید از شما جدا بشیم مگه طاعون داریم؟! " کینه‌ی عمیقی در نگاهش بود، دلم گرفت. کاری ندارم که وقایع اخیر از کجا منشا گرفته بود یا اینکه چه هدفی رو دنبال می کرد به هر حال هرچی که بود تاثیر خیلی بدی روی روابط بین عرب‌ها و عجم‌ها گذاشت ( حتی با وجود تکذیبات بعد از آن. اینطور که به نظر می‌رسد این تکذیب کردن‌ها نمی‌توانند طرز فکری را که در ذهن عامه‌ی مردم شکل گرفته عوض کنند) اکنون عجم‌ها از نظر عرب‌ها انسان‌های خودخواهی هستند که از زندگی با عرب‌ها متنفرند و ترجیح می‌دهند آنها را همچون بیماران لاعلاج به مکان دیگری تبعید کنند و مسلما وقت زیادی می‌خواهد تا کینه‌ی عرب‌ها نسبت به عجم‌ها از بین برود البته با توجه به وجود افرادی که سعی می‌کنند از این وقایع در جهت تحقیر عرب‌ها استفاده برند بی‌شک این زمان طولانی‌تر خواهد بود.
اکنون به خوبی معنای کثیف بودن سیاست را می‌فهمم وقایع اخیر نتیجه‌ی نقشه‌ای سیاسی بود که بسیار موفقیت آمیز و در عین حال کثیف بود. اما سوال من این است چه باید کرد تا عامه‌ی مردم طعمه‌ی اهداف کثیف سیاسی نشوند ؟

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى