--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, October 24, 2004


بوش و کرى - آژانس و موسويان

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پارسا صائبى

دوستى مى‌گويد از مسائل داغ و مورد بحث روز مانند پرونده هسته‌اى، انتخابات آمريکا چرا چيزى نمى نويسى؟
عرض شود که گفتنيها را در مورد انتخابات آمريکا قبلا (‌حدود يک ماه پيش) در فانوس گفته‌ام. انتخاب بوش را در اين مقطع به نفع ايران نمى دانم و همانجا پيش بينى کرده‌ام که متاسفانه بوش راى خواهد آورد. البته به غلو کردن هاى بعضى از دوستان (‌چه حاميان و چه مخالفان بوش)‌ نيز معتقد نيستم. جان کرى هم چندان ثابت قدم نيست. اما به يک چيز معتقدم و به نظر مى رسد که تيم بوش بعد از انتخابات هر چند کمتر «باندى» و «جناحى» عمل خواهد کرد و حتى ممکن است فرمانى را که قبلا با يک «جانم بسيج» کنده بود، دوباره سر جايش جوش بدهد. اما سياست عربده کشى در روى صحنه و عشقبازى با مقامات ايران در پشت صحنه که مرده ريگ مرحوم ريگان است قطعا بيش از پيش ادامه پيدا خواهد کرد. آدم هاى غير شفاف دوستدار آدم هاى غير شفافند. پس اينجا است که حسن فريدون روحانى يکى از صدر اعظم هاى کشورمان از بوش بيشتر خوشش مى آيد و براى او در پشت پرده بوسه عاشقانه مى فرستد.

از پرونده هسته‌اى ايران نيز خيلى مطالب شفافى نميتوان در آورد. چه در اين دوساله قبلا هر چه پيش بينى کرده بوديم، در دقيقه نود دستى از غيب برون آمد و ناگهان مسير بازى عوض شد. طرفين اين جدال «رو» بازى نمى کنند و با حدس و گمان و وهم و نداشتن داده هاى تا حدقابل قبولى موثق نمى توان تحليل کرد. آنچه که مسلم است به احتمال خيلى زياد قضيه به يک آتش بس پشت پرده حل و فصل مى شود و استخوان لاى زخم ادامه پيدا خواهد کرد. گمان کنم که سوخت ايران را اروپاييان تامين کنند، چنگ و دندان نشان دادن ها از دو طرف ادامه خواهد يافت و آمريکا هم عملا به ايران هيچ کارى نخواهد داشت. ما هزار بدبختى و گرفتارى در داخل داريم و سرطان به جانمان افتاده چه حاجت به دخالت نظامى؟ شباهت هاى زيادى بين ما و اتحاد جماهير شوروى هست و خصوصا اينکه آقايان خامنه اى و نيز مشاور اعظم و رييس جمهور محبوب و مردمى(!) آينده جناب دکتر ولايتى چنين فکر مى کنند، شايد بايد بعد از کله پا کردن خروشچف (‌و نه گورباچفى که فکر مى کرديم و فکر مى کردند) منتظر عصر برژنف باشيم تا ببينيم که بعد دوران گذار چرنينکو و آندره پف، گورباچف واقعى نظام ظهور خواهد کرد يا کار به يک قيام مردمى و خط خون و انتفاضه خواهد کشيد.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى