--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, December 21, 2004


سفرنامه آلیوس (2)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آليوس ماکسيموس

یکی از مزیت‌های زندگی در اروپا نزدیکی فواصل و امکانات مناسب برای سفر است! وجود خط‌های هوایی بسیار ارزان؛ که قیمت بلیط‌های آن از قیمت پروازهای داخلی در ایران بسیار ارزانتر است نیز برای دوستداران سفر (مثل من) دلیل دیگری است، که با هزینه اندک و گاهی بدون نیاز به تعطیلات و مرخصی (مثل این سفر!) می‌توان به دیدن نقاط مختلف رفت!
خواهم کوشید که تا حد ممکن تجارب این سفرها را در اینجا با دوستان سهم کنم؛ گزارش‌هایی کوتاه و تصویری اروپا (یا مفصل‌تر مثل گزارشم از سفر لوگزامبورگ ) به دوستان ارایه خواهم کرد. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید!
اطلاعاتی جالب در مورد برج ایفل:
شاید کمتر کسی باشد که نام برج معروف ایفل در پاریس را نشنیده باشد؛ بنایی که بعنوان نماد پاریس و فرانسه شناخته می‌شود، و یکی از توریستی ترین نقاط دنیاست و سالانه حدود 5.5 میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. نام برج ایفل از نام طراح آن، گوستاو ایفل Gustave Eiffel گرفته شده است.
بنای برج ایفل بین سال‌های 1887 و 1889 میلادی ساخته شد (در دو سال!). و در 6 می 1889 برای بازدید کنندگان افتتاح شد. برای ساخت این بنا کارگران 18038 قطعه آهن را با دو و نیم میلیون پیچ به هم متصل کردند طراح ساختاری این بنا بر عهده Maurice Koechlin بوده است. جالب اینکه با وجود اینکه این بنای عظیم در حدود 110 سال پیش ساخته شده؛ و بخاطر ساختار خاص بنا که باز و بدون طبقه‌های میانی (به غیر از دو سطح) است، طبیعتا خطر جانی زیادی برای کارگران وجود داشته؛ ولی بعلت موارد ایمنی که ایفل برای کارگران خود در نظر گرفته بود در طول ساخت این بنا تنها یک کارگر جان خود را از دست داد که آنهم در زمان نصب آسانسور بوده. این آمار به نوبه خود بسیار قابل توجه است!
ارتفاع برج ایفل (بدون در نظر گرفتن آنتن تلویزیونی 24 متری بر فراز آن) 300 متر (986 feet)؛ و وزن تقریبی آن 7000 تن می‌باشد. 1665 پله تا بالاترین نقطه برج وجود دارد که البته پله‌های طبقه دوم به بالاترین نقطه برج بر بازدیدکنندگان بسته است و باید با آسانسور صعود نهایی را انجام داد! برای جلوگیری از زنگ زدن بنا هر هفت سال 50 تن رنگ صرف نقاشی دوباره برج می‌شود.
چند نما از زیر برج. در این عکس هم یکی از نیروهای امنیتی که بین توریست‌ها دایم حضور داشتند را می‌بینید.


     

نگاهی با پایین از فراز طبقه اول و دوم (در قسمت میانی طبقه دوم شیشه‌ای وجود داشت که از آن می‌شد به پایین برج نگاه کرد)

   

منظره شمال غربی از فراز برج، طبقه اول؛ دوم و سوم برج؛ رود سین (Seine)؛ باغ Trocadéro و Palais de Chaillot نیز در عکس دیده می‌شوند.

     

منظره جنوب شرقی از فراز برج، از طبقه اول و سوم که Champ-de-Mars را نشان می‌دهد. و عکسی از رود سین (Seine).

     

نگاهی به بالا از فراز طبقه دوم برج و منظره‌ای دیگر از فراز طبقه سوم برج:

   

بنای صلحی که در نزدیکی برج جدیدا ساخته شده و "صلح" به چندین زبان زنده دنیا از جمله فارسی بر روی آن حک شده، با دقت در عکس‌ها می‌توانید صلح و سلام را به فارسی ببینید!

   


دو عکس دیگر از ایفل و یک عکس هم از کلیسای معروف نتردام برای حسن ختام این گزارش؛ متاسفانه جای عکسی از ایفل در شب که دیدنی است شاید در این گزارش خالی است:

     کلیسای نتردام 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در همین زمینه: گزارش سفر لوگزامبورگ .

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى