--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, January 15, 2005


سفر نامه آلیوس (3)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آليوس ماکسيموس

تری‌یٍر(Trier) قدیمی‌ترین شهر آلمان در کرانه غربی رود موزل (Moselle River) در استان (Rhineland-Palatinate) در نزدیکی مرز آلمان با لوگزامبورگ قرار گرفته است. در سال 2002 جمعیت این شهر حدود صدهراز نفر بوده.
چند نکته در باب تاریخ این شهر: رومی‌ها به رهبری ژولیوس سزار بین سال‌های 58 تا 50 قبل از میلاد مسیح این شهر را به تصرف خود در آوردند. وقتی در سال 16 قبل از میلاد رومی‌ها ایالات خود در آلمان را سازمان‌دهی مجدد می‌کردند آگوستوس تصمیم گرفت که تریر (که بعد از آن آگوستا تروروم Augusta Treverorum خوانده شد) پایتخت منطقه‌ای شود. بین سال‌های 259 تا 274 این شهر پایتخت امپراطوری گالیک و بعد از آن نیز بین سال‌های 383 تا 388 پایتخت ماگنوس ماکسیموس Magnus Maximus (گویا از اجداد خودمه؛ برم شجره‌نامه‌ رو دوباره چک کنم!) بود که بیشتر امپراطوری غربی را فرمانروایی می‌کرد بود. در سال 180 رومی‌ها به‌خاطر تهدید جرمن‌ها اطراف شهر دیواری به طول 4 مایل کشیدند که 5 دروازه داشت؛ که یکی از آنها تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده است.
بناهای رومی که به‌‌خوبی باقی‌ مانده‌اند و قدمت این شهر (بیشتر از 2000 سال؛ قدیمی‌ترین شهر در آلمان) علل معروفیت تری‌یر هستند.
این شهر زادگاه کارل مارکس فیلسوف معروف آلمانی نیز می‌باشد که در سال 1818 وقتی جمعیت این شهر 10000 نفر بود، به دنیا آمد. وبسایت خانه ؛ موزه و مرکز مطالعات کارل مارکس (انگلیسی و آلمانی).
چند نما از دروازه سیاه،بهترین و حفاظت شده‌ترین دروازه شهر رومی در شمال آلپ؛ یکی از برج‌های این دروازه کوتاه‌تر از دیگری است که زمانی که این بنا بعنوان کلیسا استفاده می‌شد این تغییر صورت گرفته است. همانطور که در عکس‌ها مشخص است نمای درونی برج سیاه‌تر از نمای خارجی آن است که گویا بعلت جهت باد است. (برای دیدن عکس‌ها روی آنها کلیک کنید).

Porta Nigra, viewed from Inside  Porta Nigra, viewed from Inside    Porta Nigra, viewed from Outside 
 Porta Nigra, viewed from Outside   Porta Nigra, viewed from Left side 

چند نما از ساختمان‌های مرکز شهر و کلیسای بزرگ شهر؛ برجی که در بین ساختمان‌های شهر می‌بینید را مردم شهر به همت و پول خود در مخالفت با کلیسای کاتولیک در آنزمان ساختند؛ طبق قانون هیچ بنایی نمی‌بایست از کاتیدرال (Cathedral) شهر بلندتر می‌بود. البته در عمل این برج نیز از نظر ارتفاع بلندتر نیست ولی به دلیل شیب شهر بلندتر به نظر می‌آید؛ مبارزات بدون خشونت در قرن‌ها پیش هم وجود داشته!

City Center  City Center  Three wise men house 
Cathedral   Cathedral  

آثار حمام رومی:

The ruins of Roman Baths   The ruins of Roman Baths  

قصر رومی‌ (basilica)؛ یک قصر basilica عظیم به معنای واقعی رومی از امپراطور رومی کنستانتین که امروزه بعنوان یک کلیسای پروتستان استفاده می‌شود. عکسی از سقف این بنا را نیز مشاهده می‌کنید؛ جالب است دوستان بدانند که ابعاد مربع‌های موجود در سقف بنا 3 متر در 3 متر است!

 The basilica in Trier   The Basilica in Trier    Ceiling of the Basilica  

این عکس هم حسن ختام؛ البته این عکس را در گزارش دیگری نیز گذاشته بودم ولی چون اولین اثر باستانی بود که در این شهر دیدم دلم نیامد دوباره آنرا نبینید!

No comments!!!! 

برای دیدن عکس‌ها و اطلاعات دیگر؛ به وب‌سایت شهر تری‌یر بروید.
------------------
سفر‌نامه آلیوس 2 (برج ایفل)

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى