--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, October 31, 2004


ولايت فقيه! از وجوب تا واقعيت.
تاملي در باب مباني نظري ولايت فقيه (3)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

قسمت اول اين بحث
قسمت دوم اين بحث
شايد به جرات بتوان مهم‏ترين پشتوانه‏ي ولايت فقيه در ميان اخبار را حديثي از امام زمان (عج) دانست. آن‏جا كه به شيعيان توصيه مي‎كنند كه در حوادث واقعه به راويان حديث مراجعه كنند. در باب اين كه حوادث واقعه چيست و نحوه‎ي مراجعه چگونه بايد باشد گزينه‏هاي زيادي مطرح مي‎تواند باشد اما محدود كردن آن به يك نوع خاص كه در نهايت همان نظريه‎ي ولايت مطلقه‎ي فقيه آيت‎الله خميني است بزرگ‎ترين اشتباهي بود كه اتفاق افتاد. پس از انقلاب اسلامي در سال 57 تا كنون علاوه بر اين كه عده‏اي از علماي شيعه نظر صريح و يا ضمني خود را بر قبول نداشتن نظريه‏ي ولايت فقيه مطرح كردند شش نظريه‏ي كاملا مستقل نيز در اين حيطه با نام نظريه‎ي ولايت فقيه مطرح شده است. نكته‎ي اساسي تمام اين نظريه‏ها اين است كه اين نظريه يك استنباط انساني است و هيچ يك نمي‎تواند ادعا كند كه نص صريح قرآن امر كرده كه مسلمانان دقيقا به همان شيوه رفتار كنند. تنها ادعايي كه قابل طرح است اين است كه من واضع نوع خاصي از نظريه‎ي ولايت فقيه از آيات و روايات اين‎گونه استنباط كرده‎ام. چنين چيزي نمي‎تواند مثل نماز از مباني اسلام باشد و حتي در صورت اجماع علماي اسلامي بر وجوب ولايت فقيه نيز نمي‎توان نوع خاصي از آن را جزء مباني اسلام به شمار آورد، چرا كه در اين صورت اين سؤال مطرح مي‏شود كه چرا نظريه‎هاي ديگر درست نباشد و كدام منبع مستقل درستي بقيه‎ي نظريات را رد كرده است؟ مسخره بودن اين وضع تا بدان جاست كه با قرار دادن نظريه‏اي خاص به عنوان جزئي از مباني اسلام حتي واضعان ديگر شكل‎هاي اين نظريه نيز به بي‎اعتقادي به مباني اسلام متهم و حتي محكوم مي‎شوند.
اين كه عده‎اي به ولايت مطلقه‎ي فقيه معتقد باشند و حتي آن را به اجرا درآورند به خودي خود محل اشكال نيست اما حتي در فضاي ديني و حوزوي نيز بايد اين حق براي سايرين محفوظ بماند كه نظريه‎ي خود را ارائه كنند و حتي در صدد اجراي آن برآيند. اتفاقي كه با منافع كساني كه بر مسند قدرت تكيه زده‎اند هرگز سازگار نيست و بنابراين حالا حالاها نمي‎توان وقوع آن را انتظار داشت.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى